nieuws

Tunneltechnische installaties als barometer van het land

bouwbreed Premium

Van de Maastunnel tot en met de Calandtunnel, GTI blijkt betrokken bij de tunneltechnische installaties van zo’n beetje alle tunnels in Nederland. In een leuk boekje doet de installateur verslag van de ontwikkelingen op dit terrein.

De ontwikkeling van de tunneltechnische installaties, staan bijna model voor de ontwikkelingen in de maatschappij blijkt gelijk op te gaan met de ontwikkeling van de maatschappij en technologie in het algemeen. In de jaren zestig bijvoorbeeld werkten voor de Roterdamse Maastunnel, de oudste zinktunnel van Nederland zo’n zestig man, van wie 35 als tunnelwachter. Bij calamiteiten en opstoppingen maanden die automobilisten met een megafoon om door te rijden. Iemand die met een lege tank stil kwam te staan, kon bij de wachter zelfs een tankje benzine kopen. Tegen woekerprijzen uiteraard, zodat hij het niet in zijn hoofd haalde nog een keer zonder brandstof de tunnel in te rijden.
Nog geen veertig jaar later is het nauwelijks meer voorstelbaar. De installaties van tien verkeerstunnels in Zuid-Holland worden tegenwoordig aangestuurd vanuit een centrale in Rhoon. De medewerkers daarvan kunnen zelfs inbreken op de FM-radiozenders om automobilisten te instrueren.
Zo zijn er veel meer leuke weetjes neergelegd in het boekje ‘Tunneltechnische installaties’, dat GTI heeft uitgegeven. Het is allemaal vlot beschreven, wars van jargon en voor een breed publiek toegankelijk. Ook de vormgeving is aantrekkelijk en zit vol met grafische grappen. Dat begint al met het hoekje dat van de kaft is uitgespaard, waardoor het opengeslagen boek het profiel heeft van een zinktunnelelement.
C. van Eerd, Tunneltechnische installaties, uitgave GTI, ISBN 978-90-77557-35-8.

Reageer op dit artikel