nieuws

Kroes straft kartel liften genadeloos af

bouwbreed Premium

De grote liftfabrikanten Kone, Schindler, Otis, ThyssenKrupp en Mitsubishi Elevator hebben van de Europese Commissie een boete van bijna 1 miljard euro gekregen voor jarenlange kartelvorming.

De Nederlandse divisies van de bedrijven kregen in totaal 140 miljoen euro aan boetes opgelegd, heeft eurocommissaris Neelie Kroes (mededinging) gisteren bekendgemaakt.
De liftproducenten staken tussen 1995 en 2004 veelvuldig de koppen bij elkaar. Prijzen werden op elkaar afgestemd, opdrachten verdeeld en markten afgeschermd. Het kartel was actief in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg en betrof de installatie van liften en roltrappen, maar ook het onderhoud ervan.
De opgelegde boete is de hoogste uit de geschiedenis van de Europese Commissie. ThyssenKrupp kreeg met 480 miljoen euro de zwaarste straf. Otis moet 225 miljoen euro betalen, Kone 142 miljoen. Mitsubishi Elevator Europe, voor 49 procent in handen van bouw- en installatieconcern TBI, kwam er met 1,8 miljoen euro nog het best vanaf.

Zware sanctie

Volgens Kroes is een zware sanctie op zijn plaats omdat het effect van de kartelafspraken nog twintig tot vijftig jaar voortduurt. Bij de plaatsing van liften is het gebruikelijk dat ook langdurige onderhoudscontracten worden afgesloten.
“De betrokken ondernemingen mogen deze boetes daarom niet snel vergeten”, aldus Kroes. De eurocommissaris noemt het “ongehoord” dat de bouw- en onderhoudskosten van gebouwen, waaronder ziekenhuizen, kunstmatig zijn opgeblazen. “Het management van de bedrijven wist ervan, maar besloot de andere kant op te kijken.”
De Europese Commissie dook in 2004, na signalen over mogelijke onregelmatigheden, in de liftensector. Otis Nederland gaf als eerste openheid van zaken en zag daarop een boete van 108 miljoen euro kwijtgescholden worden. Ook de Belgische en Luxemburgse divisies van Kone kregen om die reden uiteindelijk geen straf.
De boete voor ThyssenKrupp werd met 50 procent verhoogd omdat het Duitse concern al eens eerder is veroordeeld wegens kartelvorming.
De betrokken liftfabrikanten konden gisteren nog niet aangeven of zij de boetes zullen aanvechten. Daarvoor moeten zij eerst de volledige sanctiebesluiten bestuderen. Schindler benadrukte wel dat het zich in Duitsland, de grootste liftenmarkt van Europa, niet schuldig heeft gemaakt aan het maken van illegale afspraken met concurrenten.

Reageer op dit artikel