nieuws

Brandstofcellen voor schonere wegenbouw

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat heeft zes bedrijven uitgekozen om hun ideeën voor toepassingen van waterstof en brandstofcellen in de grond-, weg- en waterbouw verder uit te werken. Ze ontvangen een subsidie van maximaal 50.000 euro voor een haalbaarheidsonderzoek als opstap naar een praktijkproef.

De emissievrije energieoplossingen die gebruikmaken van waterstof en brandstofcellen zouden volgens Rijkswaterstaat de vervuilende en luidruchtige dieselaggregaten langs de weg en op het water op termijn kunnen vervangen. “Vooral de actiewagens die worden gebruikt bij wegafzettingen in de buurt van woningen, bezorgen ’s nachts veel geluidsoverlast”, zegt Rob Visscher, pilotleider van Wegen naar de Toekomst. “Zonne-energie heeft als nadeel dat de energie daarbij moet worden opgeslagen in dure accu’s.”
Brandstofcellen kunnen volgens hem daarom uitkomst bieden. Die wekken elektrische energie op door de elektrochemische omzetting van zuurstof en een brandstof, meestal waterstof. Omdat de brandstof niet wordt verbrand, is een brandstofcel schoner, efficiënter en stiller dan een traditionele verbrandingsmotor.
Een veelbelovend idee is volgens de jury het idee van Brinkmann & Niemeijer Motoren uit Twello. Zij willen een informatiewagen ontwikkelen die is voorzien van een brandstofcel met grote energiecapaciteit en een led-systeem. Voor informatiewagens is het belangrijk dat ze minstens drie weken operationeel kunnen zijn zonder te tanken. Waterstof is vanwege die eis volgens de bedenkers ongeschikt als brandstof, omdat vanwege het grote benodigde volume en de hoge kostprijs.
De aggregaatbouwers willen daarom in hun project Autonoom-BC gebruikmaken van goedkope en makkelijk handelbare brandstoffen als methanol, lpg of ethanol. Ter plaatse willen ze die omzetten in waterstof met behulp van moderne reformer-technologie.
DutchCell mag de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van een Hydro mobiele actiewagen. Daarvoor wil het bedrijf uit Breda de klassieke dieselaggregaten op mobiele actiewagens vervangen door een waterstofgevoede brandstofcelstack.

Pijlwagen

Ook de andere vier geselecteerde inzendingen zijn ideeën voor mobiele stroomvoorzieningen. NedStack Fuel Cell Technology wil een stroomaggregaat ontwikkelen, UniGen, dat gebruikmaakt van waterstof als brandstof. Brimos richt zich op de ontwikkeling van een milieuvriendelijke en veilige pijlwagen door hun wegbebakening te combineren met de Swarco brandstofcel. Bradford Instruments wil een apparaat ontwikkelen waarin diesel getankt wordt dat met een reformer wordt omgezet tot waterstof, gefilterd en vervolgens elektrochemisch omgezet wordt in elektriciteit. Ten slotte Hygear Fuel Cell Systems de haalbaarheid onderzoeken van een brandstofcelsysteem in de vorm van een mobiel aggregaat.

Reageer op dit artikel