nieuws

Van der Made vervoert zand en grind met nieuwe MAN

bouwbreed Premium

Gebr. Van der Made uit Gemonde zet een MAN met een hydraulisch gestuurde achteras in voor het transport van onder meer zand en grind voor de wegenbouw.

De TGA 26.430 6×6 BB is voorzien van een ComfortShift versnellingsbak. Wierda Voertuigtechniek uit Joure monteerde de hydraulisch gestuurde achteras en een hydraulisch veersysteem voor het tandemstel.
Tussen de aangedreven assen zit 181 centimeter ruimte. Het toegestane totaalgewicht van het voertuig komt daarmee op 32 ton; ruim 3500 kilo meer dan bij de standaarduitvoering van de truck.
Bij lage snelheden stuurt de achterste as maximaal ten opzichte van de vooras. Rijdt de truck sneller, dan vermindert de stuurhoek totdat de achteras helemaal recht staat.
MAN zegt zo een optimale koersstabiliteit te garanderen. De extra stuuras maakt de truck volgens de fabrikant uitermate wendbaar en voorkomt wringen bij het manoeuvreren.
Deze constructie spaart banden en ondergrond. De ombouw maakte het voertuig iets langer; de draaicirkel verkleint er evenwel door.
Gebr. Van der Made liet verder een HMF 1680 autolaadkraan met knijper en stenenklem monteren en een haakarm van AJK voor het verladen van containers.

Reageer op dit artikel