nieuws

Slijpen rails op Suurhoffbrug levert grote geluidreductie op

bouwbreed Premium

Met het slijpen van de rails op de Suurhoffbrug in het Rotterdamse havengebied is een onverwacht grote reductie in de geluidsbelasting behaald.

“Treinen veroorzaken nu 7 tot 9 decibel minder geluid vergeleken met de situatie voor het slijpen en dat is echt aanzienlijk”, concludeert omgevingsmanager Van Dam van de Projectorganisatie Betuweroute. De slijptechniek wordt vaker toegepast waarbij de uitgangssituatie doorslaggevend is voor het resultaat. In het geval van de Suurhoffbrug lagen de rails erg schuin, en daarom is de geluidreductie zo groot.
Het initiatief tot het slijpen van de rails op de Suurhoffbrug is genomen door het Havenbedrijf Rotterdam. Van Dam: “Bijna een jaar lang is onderzoek gedaan naar de geluidsbelasting in de gemeente Westvoorne, waarbij het geluid van de industrie, wegen en het spoor is gemeten. Hoewel het spoor niet het meeste lawaai veroorzaakte, kwam het geluid van de Suurhoffbrug wel als meest ergerlijk uit de bus.” Het Havenbedrijf zocht samenwerking met Projectorganisatie Betuweroute voor de engineeringskant en met ProRail Inframanagement voor de uitvoering van het project. Het werk werd in oktober vorig jaar uitgevoerd, maar afgelopen week werden de metingen van de geluidsreductie bekend.

Reageer op dit artikel