nieuws

Broos Hauptbahnhofbrengt Zoo tot leven

bouwbreed Premium

Politieke partij Die Grünen wil spoorstation Zoologische Garten weer tot internationaal knooppunt van Berlijn maken. Dit zo lang het fonkelnieuwe Hauptbahnhof niet absoluut veilig is.

Duitsland vraagt zich verwonderd af hoe orkaan Kyrill lands mooiste spoorwegstation zo zwaar heeft kunnen toetakelen. Terwijl een verslaggeefster van nieuwszender NTV vertelde hoe Deutsche Bahn voor de eerste keer in zijn geschiedenis alle treinritten schrapte, viel in het halfduister achter haar rug pardoes een tonnen zware draagbalk uit de stationsgevel. Niemand gewond. Maar de twijfel heeft toegeslagen. Het station telt ruim honderd soortgelijke balken.
Architect Meinhard von Gerkan zegt ondersteboven te zijn van het incident. “Het ongeluk heeft me al een paar slapeloze nachten bezorgd”. Verantwoordelijk voelt hij zich echter niet. Misschien zit de fout in de evenwichtsberekeningen, de uitvoerende bouw of het toezicht. Nee, Von Gerkan wast zich de handen vrij.
Het Hauptbahnhof werd vrijdag, nadat de orkaan vrijdag tot rust kwam, vrij snel weer vrijwel geheel in gebruik genomen. De krachtige winden die zondag over Duitsland raasden, maakten voor een periode van enkele uren sluiting weer noodzakelijk. Reizigers liepen uren vertraging op, uitwijkend naar nieuwe opstapplaatsen als Spandau, Südkreuz en Gesundbrunnen.
De herstelwerkzaamheden zullen zeker een week duren. De gewraakte draagbalken van het station worden aan de bovenzijde met een metaalplaatje vastgelast, opdat de liggers niet meer uit hun houders springen. Tot dusverre was aangenomen dat de dragers door hun gewicht keurig op hun plek zouden blijven.

Knooppunt

Fractievoorzitter van Die Grünen Eichstädt-Bohlig ziet alle aanleiding om het beroemde station Zoo weer tot internationaal spoorknooppunt te maken. “Tientallen jaren lang heeft Zoo goed gefunctioneerd. Ik denk dat het de hoogste tijd is dit thema weer op te pakken”. Het als lokaal stadsstation ontworpen Zoo ontwikkelde zich tijdens de Koude Oorlog tot het hoofdstation van West-Berlijn.
De politica – en tevens architecte – Eichstädt-Bohlig verdedigt Deutsche Bahn in zijn beslissing overlast voor lief te nemen en het Hauptbahnhof zondag opnieuw tijdelijk te sluiten. “Voorzichtigheid is geboden zo lang de balken en bouten niet goed zijn onderzocht”.
Architect Von Gerkan ligt nog steeds in de clinch met de Deutsche Bahn over het Hauptbahnhof. Zijn spoorkathedraal van 700 miljoen euro is in zijn ogen niet voltooid zonder de geplande 110 meter lange verlenging van 20 miljoen euro.

Reageer op dit artikel