nieuws

BAM: Zet pilots innovatieve contract door tot bittere eind

bouwbreed Premium

Innovatieve contraten verdienen een eerlijke kans. BAM-topman Nico de Vries waarschuwt opdrachtgevers daarom niet af te wijken van de ingeslagen weg. “Mijn grootste angst is dat we blijven steken in pilots en halverwege tot de conclusie komen dat het niet lukt.”

De Vries reageert op de kritiek op innovatieve contracten tijdens een forumdebat op de beurs InfraTech. Steeds meer opdrachtgevers proberen met wisselend succes innovatieve contracten op de markt te zetten. ProRail, Rijkswaterstaat en Rijksgebouwendienst experimenteren met functionele eisen, risicoverdelingen, pps en allerlei varianten van dbfm.
Hou vol, is de duidelijke boodschap van de grootste bouwer van Nederland. “Er gebeurt best veel. Laten we nu in elk geval alle pilots en proeven doorzetten. Tot het bittere eind. Dus ook omstreden projecten als ‘lane rental’ en ‘past performance’.” De verplichte weghuur bij onderhoudscontracten en het meewegen van eerdere prestaties bij aanbestedingen stuiten op veel kritiek. De Vries waarschuwt de handdoek niet halverwege in de ring te gooien, maar eerst goed te evalueren.
De Vries is goed te spreken over het spelregelboek over risicoverdelingen dat nu voor het eerst wordt gehanteerd bij de aanbesteding van de Tweede Coentunnel. “Het is een goede oefening om risico’s zoveel mogelijk te objectiveren en bouwers een premiebedrag te laten bepalen waarvoor zij het risico willen dragen.”

Reageer op dit artikel