nieuws

Zweeftreinramp ook elders mogelijk

bouwbreed

De magneetzweeftrein in Shanghai is uitgerust met een vergelijkbaar beveiligingssysteem als dat in het Duitse Lathen. Een ongeval zoals vrijdag gebeurde op de proefbaan kan zich dus ook in China voordoen.

De magneetzweeftrein in Shanghai is uitgerust met een vergelijkbaar beveiligingssysteem als dat in het Duitse Lathen. Een ongeval zoals vrijdag gebeurde op de proefbaan kan zich dus ook in China voordoen.
Beide magneetzweefbanen zijn uitgerust met een radiogestuurd controlesysteem dat meldingen doorgeeft aan de centrale verkeersleiding. Er is echter geen automatische koppeling met de signalen die onderhoudsvoertuigen doorsturen. Het voertuig dat vrijdagochtend een inspectie uitvoerde aan de experimentele baan, had netjes met GPS zijn locatie bepaald en doorgegeven, maar de baan werd door de verkeersleiding toch vrijgegeven.
Door het ongeval, waarbij 23 reizigers om het leven kwamen, worden alle plannen voor de aanleg van een magneetzweefverbinding opnieuw tegen het licht gehouden. De stad München had vergevorderde plannen voor een magneetzweefbaan tussen het centraal station en het vliegveld. Maar de tegenstanders van de verbinding, die bijna viermaal duurder is dan een conventionele ligthrailverbinding, hadden ineens een extra argument. Bovendien maakte de Europese Commissie bekend dat het een onderzoek start naar mogelijke onregelmatigheden bij de aanbesteding van de bouw van het traject. Japan gelooft nog wel onvoorwaardelijk in de techniek. De Japanse spoorwegen lieten maandag weten 2,37 miljard euro te stoppen in de ontwikkeling van de ‘Maglev’. Met het geld wordt onder meer een proefbaan in Yamanashi uitgebreid en moeten de treinen verder worden ontwikkeld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels