nieuws

Milcon haalt mooi werk uit China

bouwbreed

– Hoogwerkerimporteur en -verhuurder Milcon haalt dit jaar honderd Chinese heftrucks naar Nederland. Als het aan de Limburgse onderneming ligt, is de partij het begin van een snel groeiende handel. “Volgend jaar moeten het er minimaal tweehonderd zijn.”

Directeur Gilbert van Mil van Milcon wil de helft van de eerste zending heftrucks in de verkoop doen, de resterende vijftig worden verhuurd. “De machines zijn net zo goed als een Toyota, maar worden zeker 40 procent goedkoper. Dan heb je de klanten met een groot park ook. Want die stappen niet over op een onbekend merk als ze er niet meer dan 20 procent mee besparen.”
Milcon importeert de Chinese heftrucks onder de eigen naam. “Daarvoor moesten we er natuurlijk wel een bepaald aantal afnemen”, vertelt Van Mil met een tevreden glimlach. De Nederlandse handel in Chinese machines is een spinoff van het kantoor dat Milcon, met 1400 hoogwerkers en verreikers naar eigen zeggen een van de drie grootste verhuurbedrijven op de Nederlandse markt, begin dit jaar in de Chinese hoofdstad Beijing heeft geopend.
“Vertaal je onze naam in het Chinees, dan heten wij “Mei Gong” wat ‘mooi werk’ betekend”, vertelt Van Mil triomfantelijk. Het bedrijf richt zich in China niet alleen op de multinationals die daar actief zijn, maar juist ook op de grote lokale ondernemingen. “Natuurlijk is zo’n westerse machine relatief duur, maar in de Chinese staatsbedrijven zit behoorlijk wat geld en die willen best betalen voor kwaliteit.”
Van Mil was aanvankelijk van plan om Amerikaanse en Europese machines in China te verhuren. Maar het weerbarstige ambtelijke apparaat in het land maakte aan die ambitie snel een eind. “In China gaan we nu ook hoogwerkers en verreikers verkopen.”
De Chinese import wordt iets voorzichtiger aangepakt dan de export. Milcon wil dit jaar twintig machines naar het land brengen, de helft voor de verkoop en de helft voor de verhuur. “Over twee jaar moeten het er honderd zijn”, geeft Van Mil de ambities aan. Het bedrijf concentreert zich daarbij op drie merken, het Amerikaanse Snorkel, het Franse Haulotte en het Italiaanse Iteco.
Het verre buitenland is niet de enige groeimarkt waar Milcon de komende jaren op inzet. Van het verzorgen van opleidingen voor de thuismarkt – en voor Milcon zijn dat de landen België, Duitsland en Nederland – wordt ook veel verwacht.
“In Nederland kan iedereen een hoogwerker besturen. Dat is eigenlijk een rare situatie als je bedenkt dat je voor een brommertje al een rijbewijs nodig hebt. Maar in Groot-Brittannië mag je de hoogwerker niet op zonder een pasje van IPAF.”
Opleiding
Het International Platform Acces Federation (IPAF) is een van oorsprong Britse organisatie die toeziet op de opleiding van hoogwerkerbestuurders in heel Europa. Milcon is bij de organisatie aangesloten en verzorgt door IPAF erkende opleidingen. “Per type machine duurt zo’n cursus één dag. Om het rijvaardigheidsbewijs te behouden, moet je iedere vijf jaar een opfriscursus doen.”
In Nederland komt de markt voor opleidingen nog maar langzaam op gang. “Ondanks de goed invloed van Arbowetgeving en het VCA-keurmerk is het nog niet verplicht”, verklaart Van Mil de afwachtende houding. Toch is hij optimistisch over de toekomst. “Ik weet niet wanneer, maar op een goed moment wordt zo’n bewijs toch verplicht. De Nederlandse petrochemische industrie is al zover. Daar kom je de hoogwerker niet op zonder een papiertje.”
Een groei van het machinepark zat er voor Milcon de afgelopen jaren niet in. “Door stagnatie in de bouwsector hebben we zelfs een paar jaar vooral geïnvesteerd om machines te vervangen”, vertelt Van Mil. Momenteel ziet de markt er iets beter uit, en is uitbreiding van het machinepark weer mogelijk.
In de verhuurmarkt ziet Van Mil de komende jaren een consolidatie op gang komen. Een trend waar Milcon met samenwerkingen in binnen- en buitenland op in wil spelen. “Als we een goede partner tegenkomen in bijvoorbeeld Duitsland, dan zouden we bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van elkaars vestigingen of organisatie”, geeft Van Mil aan hoe Milcon op de ontwikkeling in wil spelen.
De samenwerking met andere partijen mag wat Van Mil betreft niet ten koste gaan van de onafhankelijkheid van het bedrijf. “Mijn vader, mijn broer, ik en het personeel hebben dit bedrijf de afgelopen twintig gemaakt tot wat het nu is”, vertelt hij. “Wij zijn nu een van de weinige onafhankelijke verhuurbedrijven. Veel merken willen ons als dealer. Maar dat doen wij niet. We willen zelf een selectie kunnen maken van de beste machines. Wordt je dealer, dan krijg je ook de slecht verkopende modellen van een fabrikant er bij.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels