nieuws

MAN maakt bouwtruck flexibeler en veiliger

bouwbreed

– Meer tractie, meer flexibiliteit en meer veiligheid; zo prijst vrachtwagenbouwer MAN zijn HydroDrive voor onder meer bouwvrachtwagens aan op de bedrijfswagenbeurs IAA die van 21 tot en met 28 september plaatsvindt in Hannover.

Met de HydroDrive ontwikkelt een geloste vrachtwagen in MAN’s berekening altijd genoeg tractie om zonder slippen een bouwput uit te komen. De bedrijfswagenbouwer noemt het systeem een alternatief voor een mechanische aandrijving die alle wielen in gang zet. De fabrikant vindt dat een dure techniek; de aandrijving verbruikt op de momenten dat die niet draait door het extra gewicht onnodig brandstof.
Zodra de omstandigheden dat vergen ontwikkelt de HydroDrive met hydrostatische naafmotoren aanvullende tractie op de vooras. De bestuurder kan deze motoren onder last inschakelen tot een snelheid van 30 kilometer per uur. Een hogere snelheid schakelt de aanvullende aandrijving automatisch uit.
MAN adviseert dit systeem voor vrachtwagens die niet doorlopend op bouwwegen rijden. De fabrikant monteert de aandrijving op bijvoorbeeld de TGA-kippers vanaf 18 ton totaalgewicht. De HydroDrive verhoogt het gewicht van de vrachtwagen met ruim 300 kilo. De ingeschakelde aandrijving verbruikt volgens de fabrikant niet noemenswaardig meer brandstof.
Met de schakelaar van de automatische versnellingsbak TipMatic in de nieuwe stand Dx kunnen de vrachtwagens van het type 4×4, 6×4, 8,4 en 8×8 met D20 Common Rail-motor zonder handmatig versnellen in het terrein rijden. MAN bereidt voor de serie TGM eveneens een automatische terreinversnelling voor, net als voor de TGA met een D26 Common Rail-motor. De software beperkt zoveel mogelijk het aantal schakelmomenten. Met de TipMatic kan een vastgereden vrachtwagen zich zonder problemen ‘losschommelen’. De automatische versnellingsbak verhoogt het vrachtwagengewicht met ruim 60 kilo.
Continentaal
B egin volgend jaar brengt MAN zijn TGM 6×4 in een ‘continentale’ variant op de markt. Deze vrachtwagen rijdt momenteel al op de Britse wegen De 26 tonner heeft drie assen waarvan er twee worden aangedreven. MAN adviseert het chassis voor onder meer betonmixers en kippers. De motor levert 206 of 240 kilowatt.
MAN stelt op de IAA ook zijn nieuwe TGM 4×4 voor. De bestuurder kan naar keuze alle wielen aandrijven. Als optie maakt de vrachtwagenbouwer deze aandrijving permanent. Optioneel is ook de elektronica die de aandrijfkracht afhankelijk van de situatie verdeelt over de voor- en achterassen. De fabrikant levert de TGM 4×4 als een 13- en 18 tonner met blad- en luchtvering.
De elektronische regeling van de luchtvering houdt de vrachtwagen altijd op hetzelfde niveau. Op de achterassen kunnen wielen met enkele en dubbele band en worden gezet.
Emissienorm
In de TGM 4×4 draait een zescilindermotor van het type D08 Common Rail. In de 13 tonner genereert die 176 kilowatt en in de 18 tonner 206 kilowatt. De emissie voldoet door het hergebruik van gekoeld uitlaatgas en een roetfilter aan de bepalingen van de emissienorm Euro 4. Door de gekozen constructie gaat geen laadvermogen en ruimte verloren aan een reinigingssysteem en aan een tank voor reinigingsvloeistof.
De fabrikant biedt de keuze uit drie cabines, waaronder een dubbele met zes of zeven plaatsen. Deze cabine past op elke vrachtwagen uit de series TGM en TGL. Lengte en breedte aan de binnenkant bedragen respectievelijk 2,65 en 2,06 meter.
Op de cabine kan eventueel een stalen bumper met afgeronde hoeken worden gemonteerd. De TGM 4×4 komt standaard met deze bumper. Als optie zet de fabrikant xenon-schijnwerpers op de luchtgeveerde TGL’s en TGM’s en een reinigingsinstallatie voor het lampe nglas.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels