nieuws

Lichtmasten in oogwenk geplaatst met slimme klem

bouwbreed

– Met een hydraulische klem kunnen lichtmasten veel sneller en met een man minder worden geplaatst. Bovendien hoeft er niet gestempeld te worden, zodat er een rijbaan minder hoeft te worden afgezet, blijkt bij de renovatie van de zuidelijke ring rond Amsterdam.

– Met een hydraulische klem kunnen lichtmasten veel sneller en met een man minder worden geplaatst. Bovendien hoeft er niet gestempeld te worden, zodat er een rijbaan minder hoeft te worden afgezet, blijkt bij de renovatie van de zuidelijke ring rond Amsterdam.
Peter de Raat BV uit Dronten zet de klem van Oostenrijks fabrikaat momenteel in bij het werk aan de A4/A10. In onderaanneming van KVWS-dochter Vialis rooit hij daar 500 lichtmasten en plaatst er weer zo’n 400 terug, allemaal exemplaren van 20 meter lengte met een gewicht van zo’n 450 kilogram.
Gehannes
Volgens de machineverhuurder en grondwerker is het plaatsen van zo’n mast normaal gesproken een heel gehannes. Als een vrachtwagenkraan wordt gebruikt, moet er eerst worden gestempeld, vervolgens moet de mast boven in een strop worden gepakt en onderin met een haak aangepikt. Daarbij zijn al gauw twee man betrokken op de grond en eentje voor de bediening van de kraan. Bovendien werkt zo’n vrachtwagenkraan vrij traag, volgens directeur Peter de Raat van het gelijknamige bedrijf. Hij ging daarom op zoek naar een andere oplossing. Omdat hij voor Vialis in Amsterdam toch ook kabels graaft en een kraan ter plekke heeft, besloot hij die ’s nachts voor het rooien en plaatsen van de lichtmasten in te zetten. Aanvankelijk dacht hij een sorteerknijper aan te passen voor het beetpakken van de masten, maar hij vond in Oostenrijk een slimme hydraulische klem waarmee dat veel beter gaat. Een draaikop en een kantelstuk maken ongeveer alle denkbare bewegingen mogelijk.
Zelfs als een mast naast de kraan ligt, kan hij moeiteloos worden opgepakt en rechtop gezet, verzekert De Raat. Ook tilt de combinatie de mast goed over de vangrails heen. Behalve de bediener van de kraan is slechts één grondwerker nodig om de paal te begeleiden en eventueel doppen te plaatsen en te controleren of hij waterpas staat en op de juiste plek.
Stempeltjes
De kleinere werkploeg kan tegelijkertijd wel twee keer zoveel palen plaatsen als in de oude situatie. Langs de ringweg in Amsterdam haalt het duo zes tot zeven palen per uur, terwijl voorheen een trio niet verder kwam dan drie palen per uur.
Voor dikkere of dunnere masten moeten hooguit de stempeltjes op de klem even worden versteld. Dat garandeert een goede grip, zodat de mast niet slipt. De stempeltjes zijn net als de bekken van de klem uitgerust met nylon blokken, zodat de paal niet beschadigd raakt. Omdat de kraan, anders dan een vrachtwagenkraan, niet gestempeld hoeft te worden hoeft er ook een rijbaan minder afgezet te worden voor het werk aan de weg. Eén rijbaan of vluchtstrook is voldoende.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels