nieuws

Kabinet krijgt mager zesje van bouwpubliek

bouwbreed

Het kabinet Balkenende verdient niet meer dan een mager zesje, oordeelt het bouwpubliek. Uit de Cobouw-internet­enquête blijkt verder dat Wouter Bos nipt wint van Jan Peter Balkenende als volgende premier en het nieuwe kabinet de prioriteit moet leggen bij terugdringen van regelgeving, meer openbaar vervoer en goedkope nieuwbouw.

Minister Peijs krijgt een rapportcijfer van 5,7, blijkt uit de 125 ingevulde enquêtes op de internetsite. Ze heeft de Nota mobiliteit door de Tweede Kamer gesleept met een bijbehorend investeringspakket van 80 miljard euro voor infrastructuur. Peijs heeft er ook voor gezorgd dat de onderhoudsachterstanden op de snelwegen worden weggewerkt. Daar staat tegenover dat er geen beslissing is genomen over de kilometerprijs, dat de ontsluiting van Almere geen stap verder is en de exploitatie van zowel de hsl als de Betuweroute een drama is.
In de internetsteekproef kan haar collega Melanie Schultz ook op een krappe voldoende rekenen. Al vindt een grote meerderheid dat Schiphol beter kan worden verplaatst. Een punt dat ook in het VVD-verkiezingsprogramma staat maar door VVD-prominent Zalm is afgedaan als “megalomane borrelpraat”.
Misser
Opvallend is dat van de bewindslieden die belangrijk zijn voor de bouw alleen de VROM-bewindslieden oren hebben naar een nieuwe termijn. Pieter van Geel, die graag minister wil worden, heeft een flinke misser op zijn conto staan met zijn aanvankelijke onderschatting van de luchtkwaliteitsproblemen. Daar staat tegenover dat hij met noodwetgeving komt om de dreiging van een acute bouwstop af te wentelen. Daarnaast heeft Van Geel een doorbraak bereikt in het asbestdossier: asbestcementproducent Eternit is eindelijk bereid in de buidel te tasten voor een schadevergoeding aan slachtoffers in Goor en omgeving.
De bouwfraude-affaire heeft de politieke gemoederen de afgelopen jaren ook flink beziggehouden. Het kabinet blokkeerde bijna de schikking met de bouwwereld, maar werd teruggefloten door de Tweede Kamer. Laurens Jan Brinkhorst zorgde er met zijn dreigement over uitsluiting van overheidsopdrachten voor dat 473 bedrijven hun schaduwboekhouding inleverden bij de Nederlandse Mededigingsautoriteit. De NMa deelde 250 miljoen euro aan boetes uit.
Brinkhorst stelde daarnaast de Regieraad in omdat de sector zelf niet in staat was een cultuuromslag te bewerkstelligen. Desondanks krijgt hij van het bouwpubliek geen hoger cijfer dan een 5,4. Zijn opvolger Joop Wijn sleepte afgelopen week de Aanbestedingswet door de Tweede Kamer, waarvoor Brinkhorst de fundamenten legde.
Het is een jarenlange traditie dat de gemiddelde Cobouwlezer de voorkeur geeft aan de VVD. Dat blijkt ook weer uit deze steekproef, maar ook CDA en PvdA kunnen op flink wat stemmen rekenen. Opvallend is dat Wouter Bos wordt getipt als volgende premier en ook dat vier respondenten spontaan de Amsterdamse PvdA-burgemeester Job Cohen voordragen als minister-president.
Een nieuw kabinet zou meer moeten investeren in openbaar vervoer. Ook gaan stemmen op voor meer asfalt en een dubbeldekssnelweg. Daarnaast zou meer geld moeten worden gestoken in de dijken en verdient ook luchtkwaliteit meer aandacht. Daarnaast wil eenderde dat de corporatiemiljarden worden afgeroomd, maar nog belangrijker wordt gevonden dat er meer betaalbare woningen bijkomen. Nieuwe huizen zouden het best in de steden en randgemeenten kunnen komen, er is weinig animo voor projecten in het water of in het Groene Hart. Ondanks de inspanningen van het huidige kabinet om de wet- en regelgeving terug te dringen, scoort juist dit punt als hoogste prioriteit voor het nieuwe kabinet.
De laatste begroting van het huidige kabinet wordt vandaag gepresenteerd met veel cadeautjes voor consumenten en koopkrachtverbetering.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels