nieuws

Drive-in woningen voor Waterfront Harderwijk

bouwbreed

– Drive-in woningen, een hotel annex congrescentrum en veel ruimte voor familie-entertainment. Dat zijn de hoofdelementen van Waterfront Harderwijk, waarvan het consortium Johan Matser/TBI Bouw/Boskalis vrijdag de plannen presenteerde.

Het doel van Waterfront is Harderwijk de uitstraling van een stad aan het water te geven. Daartoe zijn zowel huizen als voorzieningen zoveel mogelijk op het water georiënteerd.
Het plan omvat 714 woningen in en aan het water, waarvan 240 appartementen en de rest grondgebonden woningen. De woningen worden verspreid over het plan en onder andere op de eilanden gebouwd. Op de eilanden komen drive-in woningen, waarbij de bewoners aan de voorkant hun auto kunnen parkeren, en aan de achterkant plaats hebben voor een bootje. “De mensen die hier gaan wonen, kiezen niet voor niets voor wonen aan het water”, aldus Rob van Uden van Johan Matser.
Het hele plan omvat 1600 woningen, die voor een groot deel tegen de historische binnenstad worden gebouwd, en omvat 20.000 vierkante meter voorzieningen. “Een deel wordt ingevuld door de bestaande ondernemers rond het Dolfinarium en de binnenstad”, licht Van Uden toe. “De partijen waarmee we in gesprek zijn, hebben aangegeven entertainment voor het gezin belangrijk te vinden, bijvoorbeeld een overdekte kinderspeeltuin.”
Daarnaast komt er veel ruimte voor horeca, detailhandel op het gebied van watersport en een hotel annex congrescentrum en wellness centrum. “Daardoor wordt Harderwijk ook buiten het watersportseizoen aantrekkelijk.” Als eerste wordt de watersportboulevard ontwikkeld. Hiertoe moeten bedrijven worden verplaatst van het huidige industrieterrein, dat geheel verdwijnt, naar de Lorentzhaven. De bouw van de eerste fase van de rest van het plan begint naar verwachting in 2009.
Het gehele plan gaat zes tot zeven jaar in beslag nemen. De kosten van Waterfront bedragen ongeveer 400 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels