nieuws

Constructie laaddok gebaat bij goede afstemming onderdelen

bouwbreed

Een laaddok draagt in belangrijke mate bij aan de productie in een bedrijf; langs deze voorziening komen de materialen binnen en worden de eindproducten afgevoerd. De onderdelen van zo’n dok moeten op elkaar zijn afgestemd, maar in de praktijk blijkt dat vaak niet het geval. Met alle narigheid vandien, waarschuwt Dirk Baumgardt van laaddokspecialist Meyer-Tonndorf uit het Duitse Grevenbroich.

Een laaddok bestaat uit een laadbrug, een deur en een deurafdichting. Dat lijken afzonderlijke onderdelen maar zijn samenhangende delen van een systeem; de kwaliteit van het ene onderdeel bepaalt het functioneren van het andere, benadrukt Baumgardt. De kenmerken van de vracht en van het verladen bepalen net als de invloed van weer en wind de uitvoering van zo’n voorziening. Met dat in gedachten vindt Baumgardt het logisch dat een bedrijf deze onderdelen levert en zo mogelijk ook zelf monteert.
Onderscheiden
Meyer-Tonndorf maakt alle benodigdheden zelf en zegt zich daarmee te onderscheiden van de concurrentie. Het relatief kleine bedrijf specialiseert zich in buitenmodel verlaadtechniek en past de producten aan het project aan. Grote aanbieders leveren liever geen maatwerk omdat daarmee veel tijd is gemoeid; niet in de laatste plaats omdat ze er hun machines voor moeten omstellen. Ook met maatwerk is een opdracht niet altijd te realiseren, zegt Baumgardt. De kosten van het passen en meten voor het onderzoek draagt het bedrijf dan zelf.
De levertijd van een op maat gemaakt laaddok bedraagt gemiddeld zes weken. Dat is inclusief het opmeten van de locatie en het voorbereiden van de productie. Het bedrijf werkt doorgaans samen met een bouwkundige omdat laaddokken in een put worden ondergebracht. De opdrachtgever ontvangt van Meyer-Tonndorf de specificaties voor de put. De uitvoering ervan besteedt de opdrachtgever zelf aan bij een aannemer. De laatste maakt ook een uitsparing in de wand waar de deur(en) moet(en) komen.
Monteurs
Na oplevering van het bouwkundige werk zet Meyer-Tonndorf de onderdelen zelf in elkaar op de locatie; zoveel mogelijk met eigen monteurs of met die van twee onderaannemers. Het bedrijf kiest daarvoor omdat het zo de greep op de kwaliteit houdt. Aan die kwaliteit draagt ook het feit bij dat alle mogelijke onderdelen ook na twintig jaar nog te leveren zijn.
Baumgardt rekent heel Europa tot zijn werkterrein. Afnemers zijn vooral grote transporteurs en beheerders van distributiecentra, net als kleine en middelgrote bedrijven die een enkel laaddok willen voor het verladen van om het even wat.
Ook bij de laaddokken rukt de elektronica op. Sensoren bijvoorbeeld meten bijvoorbeeld de lengte van de vrachtwagen en de afstand tot het laaddok. Zo’n systeem vermindert de kans dat de bestuurder bij het inrijden het dok beschadigt. Dergelijke voorzieningen zijn vooral op papier nuttig, relativeert Baumgardt; in de praktijk raken ze toch snel beschadigd.
ISO
Meer verwacht hij van het zogeheten ISO-laaddok van zijn bedrijf. Dit system bestaat uit onder meer een sectionale roldeur die de hele deuropening tussen latei en bestrating afsluit. De laadbrug ligt daarbij in het gebouw. Daar blijkt niet altijd plaats voor te zijn. In zo’n geval adviseert Baumgardt het zogeheten ISO-huis. Deze modulair samengestelde constructie wordt voor het gebouw gezet; de laadbrug is in deze voorbouw ondergebracht. De stalen dragers steunen op puntfunderingen. Meyer-Tonbndorf levert het ISO-huis in drie varianten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels