nieuws

Warme romantische stijl behaagt huizenzoekers

bouwbreed

DOETINCHEM – Een test waarmee bezoekers hun woonkarakter kunnen testen, heeft gezorgd voor een stormloop op de internetsite van de Doetinchemse bouwer en ontwikkelaar Goldewijk. In een jaar tijd hebben 60.000 mensen op de site aangegeven in wat voor huis ze het liefst wonen.

De deelnemers kunnen hun favoriete beeld aanklikken van huizenmodellen, kleurcombinaties, tuinontwerpen, badkamers en voordeuren.

Volgens marketingmedewerker Remco Neerhof van het bouwbedrijf is het niet de bedoeling op basis van de uitslag vergaande conclusies te trekken. �Deze test is niet wetenschappelijk, hij is bedoeld als aardigheidje, om mee te spelen en misschien wat inspiratie op te doen.� Dat laatste is zeker nuttig voor wie klant wil worden bij Goldewijk; deze onderneming heeft als specialisme particuliere woningbouw en daarvoor moeten kopers ingrijpende keuzes kunnen maken.

�De uitkomsten van de test zijn subjectief, met andere beelden was er misschien iets anders uitgekomen�, weet de marketeer. �Uit het grote aantal reacties ontstaat wel een globaal beeld, maar dat is niet zo verrassend dat je steil achteroverslaat.� Het is voor hem geen verrassing dat een warme, romantische woonsfeer het goed doet. �De jarendertigstijl is populair�, wist hij al.

Interieurstylist

De testvragen zijn gemaakt door een architect van Goldewijk samen met een interieurstylist. De grote variëteit aan mogelijkheden is voor het gemak teruggebracht tot vijf stijlen, waaronder nostalgisch (met de warme en romantische jarendertigwoning).

Andere opties zijn klassiek (maar dan meer expressief en elegant, met veel luxe), zelfbewust (nuchter en degelijk), eigenzinnig (vernieuwend en verfrissend, zonder experimenteel te worden) en progressief (�puur en gedurfd� wonen, getuigend van lef en een zekere hang naar extravagantie).

Dat zulk soort avant-gardistische bouw een relatief kleine groep behaagt, lijkt geen verrassing. Wat Neerhof het meest is opgevallen, is dat de klassieke stijl er maar matig vanaf komt als favoriet bij zo�n 17 procent. �Ik had verwacht dat deze hoger zou scoren. Dat was misschien gebeurd als er wat andere voorbeelden waren getoond�, relativeert hij zijn verbazing.

In de functie van lokker blijkt de test in elk geval een succes: 60.000 deelnemers op een totaal aantal sitebezoeken � dat flink is toegenomen � van 120.000 is een spectaculaire score, weet Remco Neerhof.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels