nieuws

Reusachtige sifon brengt schoon water naar Amsterdam

bouwbreed

WERKENDAM – Vijfhonderd ton staal verwerkt aannemer De Klerk momenteel tot een reusachtig sifon. Daar doorheen kan straks s choon water voor de Amsterdamse grachten het Amsterdam-Rijnkanaal kruisen.

WERKENDAM – Vijfhonderd ton staal verwerkt aannemer De Klerk momenteel tot een reusachtig sifon. Daar doorheen kan straks s choon water voor de Amsterdamse grachten het Amsterdam-Rijnkanaal kruisen.

De Sifon bestaat uit drie buizen met een diameter van 3,30 meter die tot een soort U-vormige constructie zijn samengesteld. In de Biesboschhaven in Werkendam waar De Klerk er momenteel de laatste hand aan legt, torent het gevaarte 10 meter boven de omgeving uit.

Maandag wordt de constructie te water gelaten, waarna het op transport gaat naar Amsterdam. Daar krijgt het uiteindelijk een plekje op de bodem van het Amsterdam-Rijnkanaal bij Zeeburgereiland, waar het kanaal uitmondt in het IJ.

De sifon moet een vergelijkbare constructie vervangen uit 1940, die door corrosie helemaal was vergaan. De Klerk heeft die al verwijderd en met damwanden een zinksleuf gemaakt voor de nieuwe sifon. Door de grotere diepgang van schepen moet die een meter dieper komen te liggen dan de oude. De bovenkant van de sifon mag niet hoger liggen dan -6,40 meter NAP. De Klerk vervangt ook de schuiven in d e speciale gebouwtjes aan weerszijden van het kanaal.

Doordat de oude sifon al verwijderd is, kan sinds een paar maanden het water van de Amsterdamse grachten dus niet zoals gebruikelijk worden doorgespoeld met water uit het IJmeer. De Klerk heeft daarom een coupure gemaakt in de secundaire waterkering langs het Amsterdam-Rijnkanaal, waaruit tijdelijk water wordt ingelaten op de Amsterdamse boezem. Zodra de nieuwe Sifon in gebruik is genomen, wordt die verbinding weer gesloten.

Het transport van de sifon dat dinsda g begint, wordt volgens werkvoorbereider R. Huisman-de Graaf van De Klerk een bizarre vertoning. De middelste van de drie buizen wordt met water gevuld, waardoor de constructie een beetje zinkt, maar dan nog steekt hij 8 meter boven het water uit. Een combinatie van sleep- en duwboten manoeuvreert de wonderlijke lading in twee dagen tijd naar Amsterdam. Een geboorde sifon is volgens Huisman-de Graaf niet echt in beeld geweest voor deze klus. Rijkswaterstaat had een aantal aannemers gevraagd een aanbieding te doen, waarvan er twee daadwerkelijk een ontwerp indienden. Beiden kwamen met een traditionele zinker op de proppen, waarvan die van De Klerk nu wordt uitgevoerd. Het oppervlakte van de buizen krijgt verder geen behandeling. De 15 millimeter dikke wanden moeten ervoor zorgen dat deze sifon minstens weer vijftig jaar schoon water uit het IJmeer naar de Amsterdamse grachten kan leiden. Bij hoog water op de Amsterdamse boezem wordt de sifon ook in omgekeerde richting gebruikt om water af te voeren naar het IJmeer. Het afzinken van de sifon heeft plaats in de nacht van 9 op 10 september.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels