nieuws

Omzetstijging CRH vooral te danken aan overnames

bouwbreed

DUBLIN – Bouwmaterialengigant CRH heeft de omzet in het eerste halfjaar met 27 procent zien stijgen naar 8 miljard euro. De brutowinst steeg zelfs met 37 procent naar 526 miljoen. Ook voor de rest van het jaar zijn de vooruitzichten goed.

DUBLIN – Bouwmaterialengigant CRH heeft de omzet in het eerste halfjaar met 27 procent zien stijgen naar 8 miljard euro. De brutowinst steeg zelfs met 37 procent naar 526 miljoen. Ook voor de rest van het jaar zijn de vooruitzichten goed.

Een groot deel van de groei dankt het Ierse bedrijf aan overnames. In het eerste halfjaar nam het bedrijf meer dan dertig andere bedrijven over voor zo�n 800 miljoen euro. Na 30 juni is dat bedrag enorm snel gestegen naar 2 miljard onder meer dankzij de overname van het Amerikaanse Ashland Paving and Construction van ruim een miljard.

In de sector Europese bouwmaterialen werd een omzet bereikt van 1,3 miljard euro, een stijging met 10 procent ten opzichte van de eerste helft van 2005. In deze sector vielen de overnames mee, waardoor de invloed daarvan slechts 2 procent bedroeg. Acht procent van de omzetgroei was organisch.

In Ierland lopen de zaken nog steeds voorspoedig vooral in de huizenmarkt en commercieel vastgoed. Dat vindt CRH dan ook terug in grotere volumes cement en readymixed beton. De vraag naar steen en asfalt fluctueerde als gevolg van de timing waarop infraprojecten in uitvoering kwamen.

Volumestijging

In Finland en de Baltische Staten ging het CRH eveneens voor de wind met een volumestijging met 10 procent. Met uitzondering van de Oekra ï ne liet de operaties in Polen, Zwitserland en Spanje dezelfde groeipercentages zien.

In de sector Europese producten groeide de omzet met 25 procent naar 1,5 miljard. Hier speelden overnames wel een grote rol. Die namen het leeuwendeel van de groei op zich met 22 procent. In de baksteenindustrie heeft CRH de Britse en Duitse productie in de winter stilgelegd. Dit deed het bedrijf om ervoor te zorgen dat de tasvelden niet volraakten met alle gevolgen van dien op de prijzen. Bovendien werd bespaard op energiekosten. In Nederland draaide de industrie prima.

In de doe-het-zelfmarkt, een tak van sport die CRH vooral in de Benelux bedrijft, constateerde het bedrijf in het begin van het jaar een nog laag consumentenvertrouwen in Nederland. Pas vanaf mei gingen de omzetten omhoog. Daardoor was de omzet ongeveer hetzelfde als in 2005.

Voor de rest van het jaar verwacht CRH het nog beter te doen. De doe-het-zelfmarkt blijft een lastige. Herstel daar hangt sterk af van de vraag wat de rente gaat doen in de Eurozone. In de baksteen- en klinkerproductie heeft CRH te kampen met hoge energiekosten. Ondanks prijsverhogingen in de tweede helft van het jaar, denkt het bedrijf de lagere marge in de tweede helft niet meer goed te kunnen maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels