nieuws

Hsl zuidelijk van Rotterdam vertraagd opgeleverd aan Rijk

bouwbreed

den haag – De hsl tussen Rotterdam en de Belgische grens is officieel opgeleverd aan de Nederlandse Staat. Met vier maanden vertraging is het eerste deel van de bovenbouw helemaal klaar.

Hoofdingenieur-directeur Jaap Geluk van Rijkswaterstaat heeft afgelopen vrijdag het opleveringscontract met aannemer Infraspeed ondertekend. “Het was niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen”, aldus Geluk.

Aannemer Infraspeed, een consortium van BAM, Fluor en Siemens, is verantwoordelijk voor de bovenbouw van de hsl. Voor het nu opgeleverde deel gaat het onder meer om 44 kilometer rails, 89.000 meter rijdraad en 125.000 dwarsliggers. Maar ook om 25 KV-bovenleiding, communicatiesystemen, geluidsschermen en hekwerken. Daarnaast is het consortium gedurende 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud en het beschikbaar houden van het spoor.

Beschikbaarheid

In ruil daarvoor ontvangt het consortium bijna 9 miljoen euro per maand als het spoor 99 procent van de tijd beschikbaar is voor treinverkeer. Zakt de beschikbaarheid onder de 95 procent dan hoeft het Rijk niets meer te betalen. De samenwerking tussen de Staat en Infraspeed is met 2,7 miljard euro het grootste pps-contract dat ooit in Nederland is afgesloten.

De oplevering van het zuidelijk gedeelte van het hsl-spoor stond aanvankelijk gepland voor 1 april 2006. Omdat op dat moment nog niet volledig kon worden voldaan aan de contractuele vereisten, werd de oplevering uitgesteld. Nu aan de vereisten is voldaan, kan het zogenoemde Certificate of Availibility worden verleend. Het beheer van het zuidelijk deel van de spoorlijn komt vanaf oktober in handen van ProRail.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels