nieuws

Golf en ondernemen hebben niets met elkaar te maken

bouwbreed

oosterhout – Jan Joosten speelt dit jaar voor het eerst in de nationale golfselectie. De directeur en oprichter van Joosten Handelsonderneming, een toeleverancier van de grond-, weg- en waterbouw (gww), is daarmee de enige nieuwe speler van het zestal dat begin augustus in Finland de nationale eer verdedigt. “Alles waaraan een balletje te pas komt, ligt mij wel.”

Joosten staat op om uit te leggen wat zijn geheim is. “Ik heb altijd een heel ritueel. Eerst maak ik twee oefenswings.” Hij maakt met een denkbeeldige club twee slagen in de lucht. “Dan ga ik naast de bal staan, zet de club achter de bal en kijk naar de richting.” Joosten zet zijn voeten stevig op de grond, tilt zijn hoofd op en kijkt naar het plafond alsof het er niet is. “En dan denk ik nog maar aan één ding. Door de bal gaan en achter eindigen. En de rust, die vind ik dan als ik het resultaat van de slag zie.”

Negen jaar geleden kreeg de nu 59 jaar oude Joosten voor het eerst een golfclub in de handen gedrukt. “Mijn vrouw had mij voor mijn vijftigste verjaardag een paar proeflessen cadeau gedaan. En daar ben ik toen maar naar toe gegaan”, vertelt Joosten op droog Gelderse toon. De trainer die hem die dag begeleidde, had het direct gezien. Joosten heeft talent voor de golfsport.

Nog geen tien jaar later heeft de bouwondernemer een handicap van vier. “Het begint bij 36 en alleen de allerbeste spelers hebben een handicap van nul”, licht Joosten de schaal toe die wordt gebruikt om de kwaliteiten van golfspelers in kaart te brengen. Daarmee voldoet hij ruim aan de minimum eis van zes die wordt gesteld aan spelers die naar een plaats in de nationale selectie solliciteren.

Ondernemen en golven, de twee hebben wat Joosten betreft niets met elkaar te maken. “In mijn bedrijf ben ik altijd bezig het mensen naar de zin te maken, zodat iedereen met plezier naar het werk komt en er een goed team ontstaat. Maar golven is heel anders. Dan gaat het om rust en concentratie. En dat moet je dan vierenhalf uur lang vasthouden.”

Golven en ondernemen mogen bij Joosten gevoelsmatig ver uit elkaar liggen, het gaat hem beide goed af. Samen met zijn broer Wim – “Wij zijn beste vrienden. Ik kan geen dag zonder hem” – begon hij op zijn 30ste een eigen bedrijf dat alles levert voor de gww, van kleding tot reflectorpaaltjes. Dé innovatie waarmee de gebroeders Joosten toen de markt op gingen, opblaasbare rioolafsluiters, wordt nog steeds trots getoond. “Kijk”, zegt Jan en hij wijst op een foto met deksels in diverse maten.

“Vroeger had je voor elke diameter een aparte afsluitdeksel. Dat is lastig. Gebruik je onze afsluiter, dan kun je met één model wel drie of vier verschillende diameters aan. En het gaat snel. Je gooit �m in de buis en je blaast �m met een compressor op.”

Het bedrijf waar de gebroeders Joosten dertig jaar geleden mee begonnen, is al weer geruime tijd geleden verkocht. Maar het bloed kruipt bij de twee voormalige medewerkers van wegenbouwer NBM waar het niet gaan kan. Joosten: “Wij zijn echte bouwers”. En dus zijn ze zes jaar geleden weer opnieuw begonnen.

Joosten Handelsonderneming is inmiddels uitgegroeid tot één van de belangrijkste leveranciers van wegbebakening, landmeetapparatuur en rioleringsartikelen.

De gebroeders Joosten mogen dan tegen de pensioengerechtigde leeftijd lopen, zij hebben niets van hun vindingrijkheid verloren.

Zo hebben de twee dit jaar een reflectorpaal voor op een verkeersheuvel ontwikkeld die niet stuk kan. Joosten: “Gemeenten klaagden bij ons dat de ijzeren palen die ze nu gebruiken vaak om worden gereden. Dat is niet fijn, want zo�n paal hangt dan half over de weg waardoor voor de reparatie alles moet worden afgezet en files ontstaan.”

Het antwoord van de gebroeders Joosten op het probleem is een reflectorpaal van plastic. Onder bij de voet zitten drie grote ribbels die er voor zorgen dat de reflectorpaal helemaal tegen de grond kan klappen en vanzelf weer opveert na de onvrijwillige botsing met een auto of vrachtwagen. “Samen met een plasticfabrikant hebben we de juiste kunststof gezocht en uitgeprobeerd hoeveel ribbels er precies in het paaltje zouden moeten zitten.” Na testen bij een aantal gemeenten, is de reflectorpaal nu gereed voor de markt.

Met de nieuwe vinding op zak is Joosten optimistisch over de toekomst. “Gemeenten hebben veel onderhoudswerk aan wegen liggen en snelwegen moeten worden verbreed of opgeknapt. De komende jaren moet er bij ons wel een groei in zitten van 20 procent.”

Laatste vinding: plastic reflectorpaal voor verkeersheuvel

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels