nieuws

Minister Peijs moet voor spitsstroken wachten op luchtwet

bouwbreed

den haag – Minister Peijs (verkeer) zal op de luchtwet van staatssecretaris Van Geel (milieu) moeten wachten voor de aanleg van de gestrande spitsstroken. Het plan van Peijs om bij de wegverbredingen vooruit te lopen op de wet is van de baan.

Staatssecretaris Van Geel heeft deze week bekendgemaakt dat het kabinet afziet van een versnelde aanleg van de spitsstroken die vastlopen op de slechte luchtkwaliteit. Volgens van Geel is vooruitlopen op de wet “te risicovol”.

Dit betekent dat Peijs nog op de daadwerkelijke inwerkingtreding van de wet volgend jaar moet wachten, voordat zij met de betreffende wegverbredingen aan de slag kan gaan. Het gaat onder andere om de wegverbreding van de A12 Woerden-Gouda, de spitsstrook A4/A10 Badhoevedorp en de A2/A27 Everdingen-Lunetten.

Peijs verklaarde in februari in de Tweede Kamer dat zij mogelijkheden zag sneller aan de slag te gaan met de spitsstroken die wachten op de Wet luchtkwaliteit. De luchtwet gaat regelen dat kleinere bouw- en infraprojecten die niet “in betekende mate” bijdragen aan de luchtvervuiling ontkoppeld worden van de luchtnormen. Volgens het kabinet kunnen op basis van die regeling niet alleen kleinere woningbouwprojecten maar ook een aantal geplande wegverbredingen doorgang vinden.

Peijs wilde met een aanpassing van de huidige regelgeving voortijdig gebruik maken van de ruimte die de nieuwe wet gaat bieden. Mede op basis van het recente advies van de Raad van State is besloten dat dit te riskant is.

A4 Midden-Delfland

Peijs maakte vorig najaar bekend dat zij 149 kilometer spitsstroken niet kan aanleggen vanwege de luchtkwaliteit. De minister heeft in de Kamer verklaard dat zij in totaal voor 14 miljard euro aan plannen heeft waarbij in een of andere vorm de luchtnormen een rol spelen, ruim 1 miljard daarvan is bestemd voor de spitsstroken.

Uit de lijst met driehonderd grotere projecten die op basis van de wet Van Geel moeten worden vlotgetrokken nemen de infraplannen een prominente plaats in. Op de lijst prijkt ook de A4 Midden-Delfland.

Vorige week verklaarde Peijs dat het plan voor deze weg volgend jaar mei onherroepelijk moet zijn. Het is sterk de vraag of ze dit haalt, aangezien VROM steeds heeft laten weten dat er pas volgend jaar najaar echt op basis van de nieuwe wet kan worden gewerkt.

Meer nieuws op pagina 3.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels