nieuws

Lof van Duitse architect voor experimentele architectuur Nederland

bouwbreed

amsterdam – Vol lof is de Duitse architect Meinhard von Gerkan over de Nederlandse architectuur, die hij de meest experimentele van Europa noemt. Toch heeft de ontwerper van het omstreden nieuwe Centraal Station van Berlijn geen projecten in Nederland op het oog. Liever bouwt hij in China, “dat bouwwerken neerzet die in Europa geen enkele kans zouden hebben”.

Na de uitreiking van de Prixderome.nl afgelopen donderdag heeft de erevoorzitter van de jury wel even tijd om zijn visie op de Nederlandse architectuur uiteen te zetten. Die visie bestaat uit niets dan lof.

“In Nederland hebben de architecten meer vrijheid dan in welk ander Europees land dan ook. Ze kunnen veel meer hun eigen gang gaan, wat ruimte schept voor nieuwe en onconventionele ontwerpen. Dat zie je meteen als je in Nederland bent. Vooral wat betreft woningbouw; zelfs bij het ontwerpen van woningen voor mensen met lage inkomens wordt naar nieuwe vormen en ontwerpen gezocht. De architectuur in Nederland heeft iets fris, iets progressiefs over zich. Die vrijheid betekent wel een zeker risico en niet alles pakt even goed uit, maar voor jonge architecten is Nederland een prachtige plek om zich te ontplooien.”

Het ontwerp van Prix de Rome-winnaar Ronald Rietveld, voor de ontwikkeling van het gebied rond het forteiland van IJmuiden, noemt hij “zeer realistisch”. “Het is absoluut een aantrekkelijk ontwerp voor investeerders. De ontwerper heeft een geheel nieuwe wereld gecreëerd rond de bestaande bunkers en duinen, een heel blije wereld waar mensen in het weekend van hun vrije tijd kunnen genieten.”

Ondanks zijn lof voor de Nederlandse architectuur heeft Von Gerkan geen plannen in ons land. Zelfs niet voor een station, lacht de architect. Hij richt op dit moment al zijn aandacht op China, volgens hem verreweg de interessantste markt voor architectuur.

“We zijn bezig met twee operahuizen, een nationaal museum dat het grootste ter wereld wordt, congrescentra, expositieruimtes en een gebouw van 360 meter hoog. Daarnaast bouwen we 65 kilometer ten zuiden van Shanghai een compleet nieuwe havenstad van een miljoen inwoners, Lingang. Dat soort projecten kunnen in Europa nooit worden gerealiseerd. Er is hier geen geld én geen noodzaak. China heeft meer ruimte en meer gebouwen nodig om al zijn inwoners kwijt te kunnen, de druk op de steden is enorm groot. Gebieden die vroeger dorpen van 10.000 inwoners waren, zijn nu steden met miljoenen mensen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels