nieuws

Den Haag wil vrachtwagens zonder roetfilter weren

bouwbreed

den haag – Den Haag wil proberen vrachtwagens zonder roetfilter te weren uit bepaalde delen van de binnenstad. Wanneer onderzoek daarnaar positief uitpakt, wil de gemeente in 2007 maatregelen treffen om vervuilend zwaar verkeer tegen te gaan, zo liet ze dinsdag weten.

Het onderzoek dat Den Haag doet, gaat vooral over waar de zogenoemde milieuzones moeten komen en hoe groot ze zouden moeten worden. Ook moeten de effecten op het milieu worden berekend. De gemeente laat weten dat ze samenwerkt met ondernemers in de Haagse binnenstad en de transportorganisaties. “Oudere vrachtwagens dragen voor een onevenredig groot deel bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit”, aldus verkeerswethouder Pieter van Woensel. Hij meent dat een goed verkeersbeleid voor zwaar vrachtverkeer veel kan bijdragen aan de verbetering van het leefklimaat in de stad.

Het onderzoek naar het weren van vuile vrachtwagens maakt deel uit van de Nota Zwaar Verkeer die het Haagse college van B en W voor inspraak heeft vrijgegeven. Doel van deze nota is om overlast en verslechtering van de luchtkwaliteit door het vrachtverkeer te beperken. Gelijktijdig moet het economisch functioneren van de stad op peil gehouden worden, aldus de gemeente, die wijst op de noodzakelijke bevoorrading van winkels, afvoer van vuilnis, bezoek van toeristische trekkers en openbaar vervoer.

Het Platform Detailhandel vreest dat de bevoorradingskosten voor winkeliers in de binnenstad omhoog gaan als vrachtwagens zonder roetfilter sommige gebieden niet meer in mogen. Secretaris Rogier Brinkhof van het platform stelt verder dat deze vrachtwagens maar voor een klein deel bijdragen aan de luchtvervuiling. “De gemeente zou meer moeten doen aan de doorstroming van het verkeer, dat zou veel meer helpen”, aldus Brinkhof.

Volgens het platform heeft de detailhandel jaarlijks voor 425 miljoen euro kosten aan venstertijden en voertuigeisen. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels