nieuws

Beton wegens geringe spoorvorming ontdekt

bouwbreed

stockholm – Bij de aanleg van het langste snelwegproject tot dusver in de Zweedse geschiedenis van de wegenbouw, zet de rijkswegdienst van Zweden in op beton. Metingen op de weinige betonnen trajecten die Zweden al heeft, hebben gunstige resultaten opgeleverd ten aanzien van spoorvorming. Op een traject elders in het land met een verkeersdruk van […]

stockholm – Bij de aanleg van het langste snelwegproject tot dusver in de Zweedse geschiedenis van de wegenbouw, zet de rijkswegdienst van Zweden in op beton.

Metingen op de weinige betonnen trajecten die Zweden al heeft, hebben gunstige resultaten opgeleverd ten aanzien van spoorvorming. Op een traject elders in het land met een verkeersdruk van 15.000 tot 25.000 voertuigen per etmaal waren de sporen maar 0,2 tot 0,85 millimeter diep.

Het nieuwe project betreft een weggedeelte van 78 kilometer, waarvoor beton wordt gebruikt met een levensduur van, onder de gegeven omstandigheden, rond de 40 jaar. Dit deel moet in oktober volgend jaar klaar zijn. Het karwei is voor 145 miljoen euro gegund aan een combinatie onder aanvoering van het Noorse Veidekke. Inclusief projectering, archeologische uitgravingen en grondaankopen vergt de aanleg van de overheid 335 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels