nieuws

Astra dumpers

bouwbreed

Het gebeurt niet vaak, maar dit keer kon de – vorige maand voor het eerst in Amsterdam beholden – TKD prat gaan op een dubbele primeur.

Dubbel in die zin dat we enerzijds een voor ons land geheel nieuw merk dumptrucks mochten begroeten en anderzijds omdat de betrokken importeur een complete nieuw gezicht in de wereld van het grondverzet en bouwtransport is. Voor de echte insider is Astra niet helemaal onbekend, omdat deze Italiaanse fabrikant al sinds 1946 zowel starre als gelede dumpers bouwt, die regelmatig op buitenlandse tentoonstellingen staan. Astra onderhoudt ook al jaren een warme relatie met CNH (Case New Holland). Het overgrote deel van de door Astra geproduceerde 6×6 knikdumpers wordt dan ook onder de merknamen Case en New Holland afgezet in Noord- en Zuid-Amerika. In Zuid-Europa en sinds kort ook in enkele Oost-Europese landen opereert Astra onder eigen naam via een dealernetwerk.

Omdat dit laatste kennelijk naar meer begint te smaken, willen de Italianen nu ook in Noordwest-Europa aan de bak, hetgeen inhoudt dat ze de strijd zullen moeten aangaan met gevestigde merken als Volvo, Caterpillar en Terex. De wapenen die daartoe worden ingezet zijn twee starre dumptrucks (28 en 30 ton) en – veel belangrijker – vier gelede dumpers met laadvermogens van 23.200, 28.160, 31.500 en 36.000 kg. Als krachtbron worden Iveco cursor 10- en 13-liter motoren toegepast, variërend van 319 tot 396 pk, gekoppeld aan ZF 6-gangs automatische transmissies met intarder. Standaard zijn de gelede Astra’s verder onder meer uitgerust met airco, Isri-bestuurdersstoel, getint glas, herstelbare stuurkolom, bijrijdersstoel, rugwandbescherming, vérstralers en centraal smeersysteem. De nieuwe Astra-importeur voor Nederland en het Euregiogebied is Buca Hydrauliek & Trailer In Born en Venlo, een in bedrijfsautokringen niet onbekend bedrijf, dat deel uitmaakt van de Charles Feijts Groep.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels