nieuws

Toch snelle trein naar het Noorden

bouwbreed

den haag – Een ruime meerderheid van CDA, PvdA, VVD, GroenLinks, SP en ChristenUnie heeft zich op het Plein in Den Haag uitgesproken voor een snelle trein naar het Noorden. Ten overstaan van ruim duizend enigszins verbouwereerde demonstranten gaf de ene fractievoorzitter na de andere steun aan het goedkope broertje van de hogesnelheidslijn.

Maxime Verhagen (CDA), Wouter Bos (PvdA) en Pieter Hofstra (VVD) beklommen alledrie het actiepodium voor het parlementsgebouw om steun aan het Noorden te betuigen. De oranje massa toonde zich aangenaam verrast na de vrij onverwachte steun van zoveel kamerleden. “We hebben een meerderheid, we kunnen naar huis”, concludeerde actieleider Aize Bouma.

Commissaris van de Koningin Hans Alders reageert opgetogen, maar nog voorzichtig: “Ik ben blij. Drie weken geleden stond ik hier met lege handen, nu staat het onderwerp weer op de politieke agenda. Wie zei �die strijd is verloren�, heeft ongelijk. Dus gaan we weer aan de slag.” Het Noorden is bereid meer dan een miljard bij te dragen aan een snelle verbinding.

De Tweede Kamer zal volgende week tijdens een debat bij het kabinet aandringen op een nieuwe studie, waarin een prominente rol is weggelegd voor de hogsnelheidstrein. Deze variant met een ontwerpsnelheid van 250 kilometer per uur kost 5,1 miljard euro, exclusief risico�s, maar met stops in Lelystad en Leeuwarden. Dat is 1,5 tot 2 miljard euro goedkoper dan de hsl-variant uit de structuurvisie.

Een meerderheid wil verder dat de pot geld van 2,85 miljard euro in tact blijft. Van verdeling tussen Randstad en Noorden is voorlopig geen sprake, vindt diezelfde meerderheid. Het kabinet heeft drie weken geleden helemaal een streep gezet door de Zuiderzeelijn, maar dat gaat de Tweede Kamer veel te snel.

Maxime Verhagen zegde toe dat de pot van 2,85 miljard overeind blijft voor het Noorden. Hij haalde hard uit naar de PvdA en met name naar Adri Duivesteijn die als toekomstig wethouder in Almere alvast 2 miljard euro voor �zijn� stad claimt. Daarop reageerde Wouter Bos dat plannen voor nieuwe infrastructuur uit het Noorden net zo streng zullen worden beoordeeld als uit Almere. Hij hield nog de meeste slagen om de arm met de toezeggingen over een snelle verbinding, maar beloofde steun voor een volwaardige treinverbinding.

Demonstrant Henk Honingh uit het Groningse Winsum zou het liefst een magneetbaan zien, maar is toch blij met de uitkomst: “De volgende minister moet civiele techniek hebben gestudeerd en de angst niet laten regeren. Infrastructuur levert nooit geld op, dus kunnen we nooit meer bouwen.” Hij werkt voor Nedrail aan de spoorverdubbeling in Breukelen en zou met de snelle trein in drie kwartier op zijn werk kunnen zijn. Hij had de reis van meer dan drie uur met een van de 23 bussen er graag voor over.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels