nieuws

Studie naar ringweg Amsterdam

bouwbreed

den haag – Rijkswaterstaat onderzoekt het plan voor een nieuwe verbinding vanaf de A30 bij Barneveld, dwars door Flevoland en het Markermeer naar Purmerend. Deze snelweg kan vanaf 2030 onderdeel zijn van een derde ringweg rond Amsterdam.

Dat liet Ben Viveen van Rijkswaterstaat gisteren weten in dagblad Trouw. Volgens Viveen is de derde ringweg nodig om de verkeersproblemen op termijn het hoofd te bieden. De voorspellingen over het verkeer gaan tot 2020, maar de verwachting is dat het daarna drukker wordt.

“Wat er na 2020 gebeurt laat zich lastig voorspellen. Dat hangt van zoveel factoren af: de vergrijzing, telewerken, de verdere groei van Schiphol. Het kan meevallen. Maar of het nu wat meer of minder is, vast staat wel dat het verkeer op de weg toeneemt.”

Arcadis-plan

Rijkswaterstaat bevestigt dat het interne onderzoek is gebaseerd op het plan dat Arcadis vorig jaar lanceerde. Het ingenieursbureau tekende samen met collega Boer & Croon een snelweg die via Almere van Amsterdam naar Barneveld loopt. Achterliggend idee is om de zuidelijke Flevopolder bij Zeewolde te ontsluiten met ruimte voor 70.000 huizen extra. De nieuwe weg kan deels worden gefinancierd door de opbrengsten van nieuwbouwwoningen.

Rijkswaterstaat Noord-Holland benadrukt dat het onderzoek naar de A30 helemaal losstaat van de actuele plannen voor de A6/A9. “We wachten daarvoor met spanning het kabinetsbesluit van eind juni af”, aldus de woordvoerder. Daarbij gaat het naast twee nulvarianten om een nieuwe verbinding tussen de A6/A9 met een tunnel langs het Naardermeer of ondertunneling van de Gaasperdammerweg.

Van beide serieuze alternatieven bestaan inmiddels diverse uitwerkingen. Rijkswaterstaat gaat daarmee pas aan de slag nadat het kabinet de knoop heeft doorgehakt. Dan komen ook de diverse varianten van de ontwerpwedstrijd van de bouwers weer aan bod, verzekert de woordvoerder. Heijmans won die wedstrijd met een ondertunnelde Gaasperdammerweg en een extra ontsluiting van Diemen.

De gemeente Amsterdam presenteerde afgelopen week een eigen variant A6-A9 om de toekomstige verkeersdrukte tussen de hoofdstad en Almere aan te kunnen. Amsterdam is voor een verbreding van de Gaasperdammerweg, snelle invoer van betaald rijden en een nieuwe openbaarvervoerverbinding over het IJmeer.

Amsterdam is net als veel andere gemeenten in de regio tegen de aanleg van een nieuwe snelweg tussen de A6 en A9 langs of onder het natuurgebied van het Naardermeer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels