nieuws

Explosieve operatie bij Rotterdam

bouwbreed

rotterdam – Risicovolle operaties zoals het verstevigen van een in bedrijf zijnde hogedruk brandstofleiding zullen in de nabije toekomst vaker voorkomen. Dat stelt projectleider Kees Everse van advies- en ingenieursbureau Grontmij. “Ruimte wordt almaar schaarser, waardoor we bij de bovengrondse activiteiten steeds vaker worden geconfronteerd met leidingen in de ondergrond.”

In opdracht van Ontwikkelingsmaatschappij Midden IJsselmonde is nabij Rotterdam de afgelopen weken een hogedruk brandstoftransportleiding uitgegraven en verstevigd. Dat moest gebeuren omdat eroverheen de Rhoonse Baan wordt aangelegd, die de Vinex-locatie Portland verbindt met de A15.

Een erg secuur klusje, stelt Everse, nu het werk is gedaan. Voor de veiligheid is er tijdens de werkzaamheden geen ruchtbaarheid aan gegeven. De transportleiding waardoorheen per uur 2400 kubieke meter kerosine stroomt, bleef tijdens de werkzaamheden in gebruik. Een gedegen risicomanagement moet naar zijn mening calamiteiten daarbij voorkomen. “Want als er iets mis gaat, zijn de gevolgen niet te overzien.”

De onderhanden genomen buis maakt deel uit van het traject Pernis-Venlo van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij. De leiding, met een diameter van 600 millimeter en een druk tot 60 bar, is uitgegraven en exact in positie gehouden voor het aanbrengen van een extra beschermingslaag. Dat is nodig om de extra belasting die de Rhoonse Baan zal veroorzaken veilig te weerstaan.

Hijsconstructies

Aannemer Visser & Smit Hanab uit Papendrecht heeft het werk uitgevoerd. De leiding werd in fasen ontgraven en met behulp van hijsconstructies in banden opgehangen. Een innovatieve constructie moet ervoor zorgen dat de zettingen tot een minimum beperkt blijven. Of dat ook gebeurt, wordt de komende twee jaar nauwkeurig in de gaten gehouden.

Voor de opbouw van de aardebaan voor de weg en het aanvullen van de leidingsleuf is een lichtgewicht materiaal gebruikt, de zogeheten Yalibims. Dit is een poreus vulkanisch gesteente van het Griekse eiland Yali. Het gebruik hiervan heeft als resultaat dat de korrelspanning en daarmee de zetting onder de leiding slechts minimaal toeneemt.

Grontmij verzorgt voor de Rhoonse Baan meer civieltechnische diensten zoals milieukundig en geotechnisch onderzoek als advies, evenals het ontwerp en de engineering.

Everse maakt zich over eventueel ongewenste aandacht nu geen zorgen meer: “De leiding zit weer veilig onder de grond.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels