nieuws

Asfalt slijt sneller door hergebruik

bouwbreed

amersfoort – Asfaltmengsels waarin veel gebruikte bindmiddelen zitten, scheuren sneller waardoor de levensduur korter wordt. Bovendien leidt hergebruik van bindmiddelen in de deklaag tot versnelde verbrossing.

Dat concludeert Piet Hopman van het onderzoeksinstituut voor de wegenbouw KOAC-NPC op basis van een onderzoek naar het hergebruik van bindmiddelen.

Doordat er meer grotere moleculen in zitten, zijn hergebruikte bindmiddelen harder dan nieuwe bitumen. Een voordeel daarvan is dat hergebruikte asfaltmengsels minder gevoelig zijn voor vervormingen. Ook zijn ze stijver, waardoor er dunnere asfaltconstructies aangebracht kunnen worden.

Maar Hopman concludeert dat aan het hergebruik ook nadelen zitten die beperkingen opleggen.

Hij waarschuwt voor het te vaak opnieuw gebruiken van bindmiddelen en voor het gebruik van asfaltmengsels die voor 60 procent of meer bestaan uit hergebruikte bindmiddelen.

De hardere bindmiddelen veranderen namelijk de eigenschappen van het asfaltmengsel. Het vraagt daardoor om een hogere temperatuur tijdens het mengen, verwerken en walsen.

Maar volgens Hopman is het vooral belangrijk dat het hardere asfalt een slechtere �healingfactor� heeft. Dat betekent dat het harde asfalt meer tijd nodig heeft om te herstellen na belastingen. De hardere bindmiddelen zijn namelijk meer viskeus en daardoor minder goed in staat zelf kleine scheurtjes te repareren.

Uit verschillende laboratoriumproeven constateert Hopman dat de healingsfactor van mengsels met 60 procent hardere bindmiddelen, slechts 1,5 bedraagt, terwijl de richtlijnen op dit moment voorschrijven dat die 4 moet bedragen.

Bij die mengsels vraagt de healing volgens Hopman extra aandacht. Hopman: “Je zou de slechtere healing kunnen compenseren door meer nieuw bitumen bij te mengen. Maar dat kan ook niet onbeperkt, omdat in het oude bindmiddel namelijk al bitumen zit. Het bitumengehalte kan daardoor zo hoog worden dat je weer extra aggregaat moet bijmengen.”

De veranderde materiaaleigenschappen vragen bovendien om andere ontwerpmethoden. Omdat de harde asfaltmengsels zich mechanisch gezien gedragen als beton, zouden ze volgens Hopman moeten worden benaderd als een betonverharding. Dus in plaats van de voor asfaltverhardingen maatgevende herhaalde belastingen, zouden ze ontworpen moeten worden op eenmalige overbelasting.

Overgangsgebied

Daarnaast bevinden sommige mengverhoudingen zich in een ongedefinieerd overgangsgebied. Daarvoor zullen zowel de ontwerpmethode voor asfalt- als voor betonverhardingen moeten worden gebruikt om te zien welke maatgevend is.

Hopman waarschuwt bovendien om nooit een laag asfalt zomaar te vervangen door een stijvere met harde bindmiddelen. Hopman: “Je verstoort dan de wijze waarop de belasting wordt afgedragen. Als je een glasplaat op een bank legt en er vervolgens op gaat zitten, gaat die ook kapot. Datzelfde gebeurt als je een extreem harde deklaag op een zachtere onderlaag aanlegt.”

Hopman presenteerde zijn bevindingen op de Bitumendag van Benelux Bitumen en VBW-Asfalt in Amersfoort.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels