nieuws

IJzeren Rijn blijft kopzorg voor ProRail

bouwbreed

weert/cranendonck – De gemeenten Weert en Cranendonck weigeren opnieuw een vergunning af te geven voor het opknappen van een stuk spoorlijn tussen Budel en Weert. ProRail wilde vorig jaar al beginnen met de renovatie van dit deel van de IJzeren Rijn, maar ook toen staken beide gemeenten daar een stokje voor. De rechter stelde beide […]

weert/cranendonck – De gemeenten Weert en Cranendonck weigeren opnieuw een vergunning af te geven voor het opknappen van een stuk spoorlijn tussen Budel en Weert. ProRail wilde vorig jaar al beginnen met de renovatie van dit deel van de IJzeren Rijn, maar ook toen staken beide gemeenten daar een stokje voor.

De rechter stelde beide gemeenten en buurtbewoners toen in het gelijk. Die hadden succesvol actie tegen ProRail gevoerd omdat het opknappen van dit stuk spoor zou neerkomen op reactivering van de IJzeren Rijn. En daar moeten ze in Weert niets van hebben.

ProRail legde een nieuw ecologisch rapport voor aan beide gemeenten, maar die vinden dat rapport te mager. Op basis van dit rapport zeggen beide besturen geen Habitattoets uit te kunnen voeren. En dus komt er opnieuw geen vergunning.

Als gevolg van deze hernieuwde weigering moet ProRail een veel ingewikkelder procedure doorlopen om alsnog werk aan het spoor te kunnen doen. Dat komt omdat de wetgeving is veranderd. Tot voor kort hoefde ProRail alleen bij gemeenten aan te kloppen voor de benodigde vergunningen. Maar vanaf oktober moet het bedrijf ook bij de provincie en het ministerie van LNV aankloppen.

ProRail wil het spoor opknappen op verzoek van de Belgische vervoerder Dillen & Le Jeune Cargo. Dat bedrijf wil dagelijks tien treinen over het traject laten rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels