nieuws

Hyundai maakt rupsgraverreeks rond met Robex

bouwbreed

den haag – Met de nieuwe 7,8 ton zware rupsgraver Robex 80-7 sluit Hyundai het gat tussen de minigravers met een bedrijfsgewicht tot 3,3 ton en de standaardmachines waarvan het bedrijfsgewicht bij 11 ton begint. De machinebouwer biedt daarmee een aaneengesloten reeks modellen van 1,5 tot 50 ton.

In de Robex 80-7 genereert een viercilinder diesel met 3,3 liter inhoud een vermogen van 45,5 kilowatt. De machine is 2,20 meter breed en heeft een draairadius van 1,75 meter. De standaardemmer met 0,28 kubieke meter inhoud komt tot een graafdiepte van 4,15 meter en biedt een reikwijdte van 6,33 meter.

De machinist bedient alle functies vanuit een 1 meter brede ROPS/FOPS-cabine met joysticks. Het bedieningspaneel reageert op aanraking. Hyundai noemt de Robex 80-7 een echte binnendraaier die ook op krappe locaties goed uit de voeten kan. De fabrikant vindt de machine goed geschikt voor het verhuurbedrijf.

Schrankladers

De Koreaanse machinebouwer stelt verder twaalf nieuwe schrankladers voor. Daarvan vallen er drie onder de �lichtgewichtklasse� 0,8 tot 1,1 ton en negen onder de �middelgewichtklasse� 1,4 tot 4,8 ton. Motoren van Kubota leveren een vermogen van 14,8 tot 65,2 ton. Het grootste model is de HSL 1500 T die is uitgerust met rubberen rupsen. Deze machine kan met een ombouwpakket van Hyundai ook van banden worden voorzien. De fabrikant versterkte de kritische stalen delen en verhoogde de uitbreekkracht van de hefcilinders met 48 procent.

Hyundai verbeterde tevens de mobiele gravers van de reeks Dash 7. De 5,5 ton zware R55W-7 valt nog onder de miniklasse en levert volgens de fabrikant met de 42 kilowatt sterke diesel van Yanmar het hoogste motorvermogen van zijn klasse.

Emissie-eisen

In de grotere modellen R140W-7, R170W-7 en R200W-7 van 14, 17 en 20 ton draait een motor van Cummins of Mitsubishi. De motoren voldoen aan de emissie-eisen van Tier II en geven de gravers een rijsnelheid tot 33 kilometer per uur. De machines kunnen daarmee zelf snel van de ene naar de andere bouwplaats rijden wat de inzet van een dieplader uitspaart.

De machinist zit in een 1 meter brede en geklimatiseerde cabine die de geluidsoverlast beperkt tot zo�n 70 decibel. Afhankelijk van het werk kan de machinist uit drie vermogens kiezen. De motor en de hydro-elektronische besturing zijn met elkaar verbonden; dat spaart brandstof en biedt de mogelijkheid om vastgelegde handelingen van de machinist telkens opnieuw �af te spelen�.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels