nieuws

Hypergreen brengt de stad duurzaam de hoogte in

bouwbreed

den haag – Lafarge, wereldmarktleider in bouwmaterialen, heeft samen met architect Jacques Ferrier een concept ontwikkeld voor een duurzaam, hoog gebouw. Hypergreen voorziet in een wolkenkrabber voor de toekomst die met de technieken van vandaag in 70 procent van de eigen energiebehoefte kan voorzien.

De verstedelijking die zich wereldwijd voltrekt, noodzaakt tot aanpassen van de manier waarop de bebouwde omgeving vorm moet krijgen. China loopt hiermee voorop. De verstedelijking rukt daar snel op en zal binnen een paar jaar 70 procent bedragen. Nieuwe steden en nieuwe bouwconcepten zijn een vereiste. Mede daarom ontwikkelden Lafarge en Ferrier �Hypergreen�, een bouwconcept voor een milieuverantwoorde hoogbouw. Het concept is eind vorige maand gepresenteerd op het internationale evenement voor vastgoed Mipim in Cannes.

Het concept van Hypergreen heeft een toren van 246 meter hoog. Daardoor is het mogelijk er de voorzieningen in onder te brengen die nodig zijn om voor een groot deel in de eigen energiebehoefte te voorzien: kanalen in de grond voor het koelen van lucht, geothermische wamtepompen, fotovoltaïsche panelen en windturbines.

Bepalend voor het concept is een laag energieverbruik bij de bouw en in het gebruik en zelfs, uiteindelijk, bij de sloop.

Netstructuur

De bouwmethode van de betonnen toren is niet gecompliceerd. Lafarge heeft gekozen voor het opnemen van gewichtsbelastingen en horizontale belastingen. De windbelastingen gaan naar de schil van het gebouw. Die bestaat uit een netstructuur van Ductal, een zeerhogesterktebeton (B200). De mazen in het net zijn te benutten voor zonwering, door er bijvoorbeeld fotovoltaïsche panelen in aan te brengen.

De constructie binnen het betonnen net aan de gevel zorgt voor de afdracht van verticale krachten. Het verticale draagskelet is eenvoudig door stapeling van wanden en kolommen te realiseren. Voor bepaalde delen voorziet Lafarge toepassing van zijn zelfverdichtend beton Agilia dat ook �zelfvlakkende eigenschappen� heeft.

Het gehele betonnen draagsysteem wordt in de plannen van Lafarge volledig geprefabriceerd. Alle kolommen, liggers en vloerplaten worden onder gecontroleerde omstandigheden op industriële wijze gemaakt. Daarmee wordt de druk op de bouwplaats verminderd. Bovendien zal dat een gunstig effect hebben op de totale bouwtijd. Prefabricage is ook een voordeel omdat de onderdelen op eenvoudige wijze ook weer te demonteren zijn en zo nodig volledig kunnen worden gerecycled.

De oriëntatie van het gebouw op overheersende windrichting en positie van de zon is uniek voor een wolkenkrabber. De stand van de netgevel is zo dat de 3000 vierkante meter fotovoltaïsche cellen een maximum aan zon kan opvangen.

Activiteiten in het gebouw waarvoor direct daglicht geen vereiste is worden aan de kant gesitueerd waar geen zonlicht is. Dat zal de zuidgevel zijn, die min of meer als zonwering fungeert.

Lafarge is ook betrokken bij het initiatief van de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) voor het vormen van een alliantie van bedrijven met een leidende positie in de wereld. Doel van de alliantie is na te gaan hoe gebouwen ontworpen en gebouwd kunnen worden die niet afhankelijk zijn van externe energiebronnen, niet zorgen voor verhoging van de CO2-belasting en ook nog eens tegen concurrerende prijzen te gebruiken zijn.

Een woordvoerder van Lafarge laat weten dat de ontwikkeling van Hypergreen los staat van het initiatief van WBCSD. Met het Hypergreen-concept toont Lafarge aan dat op dit moment de technologie en de materialen al aanwezig zijn om tot energie-efficiëntie van gebouwen te komen.

Windbelastingen gaan naar schil van gebouw

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels