nieuws

Grenzen pas dicht bij verdringing bouwvakker

bouwbreed

den haag – Pas als bouwvakkers “verontrustend veel” worden verdrongen door Poolse werknemers gaan de grenzen tussen nu en 1 januari 2007 dicht.

Dat heeft staatssecretaris Van Hoof (sociale zaken) gisteren aan de Tweede Kamer geschreven. Hij houdt dus alsnog vast aan zijn plan om het per 1 mei Polen en andere Oost-Europese werknemers makkelijker te maken een werkvergunning te krijgen. Vorige week nog hadden het CDA en de PvdA, een kamermeerderheid, erop aangedrongen om in een paar sectoren – waaronder de bouw – nog vast te houden aan de strengere aanpak van de werkvergunning. Daarmee ligt Van Hoof op ramkoers met de Tweede Kamer.

Van Hoof gaat nu de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt monitoren om “eventuele negatieve effecten van het werknemersverkeer te voorkomen”. Hij wil hiermee de verdringing van Nederlandse arbeiders in kaart brengen. De bewindsman verwacht echter niet dat er op grote schaal sprake zal zijn van verdringing. Hij baseert zich daarbij op de dalende werkloosheid en de groei van het aantal vacatures. Mocht in een sector een grote instroom in de ww plaatsvinden die kan worden gerelateerd aan de verstrekte werkvergunningen, kan volgens hem de zogenoemde arbeidsmarkttoets opnieuw worden ingevoerd.

Van Hoof is bang dat het instandhouden van de arbeidsmarkttoets dat werkgevers onnodig worden opgezadeld met “bureaucratische rompslomp” en vreest dat het toenemende tekort aan werknemers de economie zal afremmen. Hij streeft ernaar de grenzen voor werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten per 1 januari 2007 volledig te openen.

Kamerleden Eddy van Hijum (CDA) en Jet Bussemaker (PvdA) zijn op zijn zachtst gezegd teleurgesteld in de houding van Van Hoof. Volgens hen gaat de staatssecretaris voorbij aan de wens van een kamermeerderheid. Op de VVD en D66 na had het hele parlement aangedrongen op meer maatregelen om te voorkomen dat werknemers uit de EU-lidstaten Nederlandse werknemers zou verdringen. “Nu wil de staatssecretaris de grenzen openen en als dat niet lukt in bepaalde sectoren dat terugdraaien. Dat is het paard achter de wagen spannen”, aldus Bussemaker.

Verschillen

Van Hijum stelt dat er grote verschillen zijn tussen branches. “In veel sectoren is inderdaad een tekort aan vakkrachten, maar bijvoorbeeld in de bouw en transport is wel degelijk sprake van verdringing. In de bouw zitten 10.000 mensen in de ww en in de transport 6000, terwijl in deze sectoren al veel Polen werken. Laten we nou eerst proberen deze mensen erbij te betrekken.”

Gistermiddag is de Tweede Kamer met Van Hoof om de tafel gaan zitten om zijn brief te bespreken. Bij het sluiten van deze krant was dit gesprek nog niet afgelopen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels