nieuws

Bouw zet projecten in de schijnwerpers

bouwbreed

gouda – De bouwsector roept bij het publiek te veel het beeld op van regelgeving, bestemmingsplannen en affaires, maar wordt te weinig geroemd om zijn prachtige bouwwerken. Dat moet veranderen, vindt Bouwend Nederland-voorzitter Elco Brinkman.

Via een breed opgezette imagocampagne gaat de brancheorganisatie de komende tijd projecten nadrukkelijk in de schijnwerpers zetten. Daarmee hoopt de bouw zich een nieuw imago aan te meten en de Nederlandse bevolking voor zich te winnen.

“We gaan zichtbaar maken wat de bouw maakt en kan maken”, zegt Brinkman. “We laten de mensen in de keuken kijken, zodat onze producten tastbaarder worden. Zo�n bestemmingsplan is natuurlijk heel belangrijk, maar het is de bouw die het uiteindelijke allemaal maakt. Dat moet meer naar voren komen.”

De campagne moet op 3 juni een voorlopig hoogtepunt bereiken met de dag voor de bouw. In het hele land zullen dan grote en kleine bouwers het publiek toegang verschaffen tot bouwplaatsen. “We willen zo ook af van het imago dat we geen pottenkijkers willen”, aldus Brinkman.

Het publiek is volgens de bouwvoorman nieuwsgierig naar wat er achter de bouwhekken allemaal gebeurt, maar de bouwbedrijven zelf staan ook te springen om hun kwaliteiten aan de buitenwacht te etaleren. Zeker na de “zompigheid”  van de laatste jaren, weet Brinkman.

“We hebben met de bouwfraudeaffaire een aantal slechte jaren achter de rug. We hebben op de grond gelegen, maar nu wordt het tijd dat we laten zien wat we kunnen. Het moet weer over de bouwprojecten gaan. Ons gevoel is dat Nederland er ook zo over denkt. Politiek Den Haag in elk geval.”

Volgens de voorzitter kan het ook om een andere reden geen kwaad dat de positieve kanten van de bouwsector in beeld komen: de instroom van jonge bouwvakkers laat nog altijd te wensen over. “Voor de nieuwe generatie bouwvakkers zullen we de aantrekkelijkheid van de sector dan ook nadrukkelijk moeten onderstrepen.”

De imagocampagne, die tot volgend jaar doorloopt, heeft de slogan �De Bouw maakt het� meegekregen en wordt begeleid door een vrolijk ogend figuurtje van een bouwvakker. Komende maanden moeten beide steeds vaker op de bouwplaatsen opduiken, op vlaggen, T-shirts en busjes. Bouwend Nederland zal het logo ook gaan gebruiken bij zijn publicaties, op zijn website en tijdens het congres dat eind dit wordt gehouden.

Een officieel startschot is niet gegeven. Gekozen is om de campagne langzaam op gang te laten komen en bouwbedrijven de tijd te gunnen in te haken. Brinkman: “We wilden ook per se geen campagne voeren over de hoofden van de bedrijven heen. De aannemers zijn er daarom zelf bij betrokken. Bij de ondernemers en de vaklieden zit heel veel trots, maar ze dragen dat lang niet altijd uit. Deze campagne zorgt er hopelijk voor dat ze dat wel gaan doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels