nieuws

Bij Fosag blijft het klachten regenen over de bedrijfsauto

bouwbreed

gouda – De Belastingdienst maakt het bepaald niet gemakkelijk met de bedrijfsauto van de zaak. Kennelijk weten diverse inspecties niet wat ze met de regeling aan moeten. Daardoor dreigt de kilometerregistratie weer verplicht te worden.

De regeling voor bijtelling van de auto van de zaak heeft het afgelopen najaar zwaar onder vuur gelegen. Onder die druk is de regeling zodanig aangepast dat onder voorwaarden geen uitgebreide rittenadministratie nodig zou zijn. Bij schildersbranchevereniging Fosag regent het echter klachten over de manier waarop de Belastingdienst de regeling hanteert.

Volgens secretaris fiscale en economische zaken van de Fosag Chris de Kruyf is het weer tijd om in actie te komen. De klachten van ondernemers worden door hem zeer serieus genomen.

Werkgevers hebben een aantal opties gekregen. De eerste is werknemers een verklaring van geen privé-gebruik laten ondertekenen. Dat heeft de Fosag ook geadviseerd aan de leden. De Belastingdienst doet er echter acht weken over om een beslissing te nemen over die verklaring. De Belastingdienst heeft inmiddels laten weten dat vanaf het moment van aanvraag werkgevers er vanuit mogen gaan dat de verklaring is afgegeven. Als uiteindelijk de Belastingdienst negatief oordeelt, zal een werkgever alsnog de bijtelling moeten verrekenen met het loon. Anders zal hij moeten controleren of de werknemer inderdaad niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, de rittenadministratie dus.

Een andere optie is een werknemer een verklaring voor verbod op het privé-gebruik van de bedrijfsauto te laten tekenen. Ook dan moet de werkgever controleren of de werknemer zich daaraan houdt. Bovendien nemen enkele werknemers het zekere voor het onzekere en laten hun werknemers beide verklaringen tekenen. Onduidelijk is of dat mag.

Om van het probleem af te zijn, is het ook mogelijk per bedrijfsauto 300 euro af te rekenen met de fiscus. De Belastingdienst vraagt soms om dat bedrag te verdelen over de werknemers die van de bedrijfsauto gebruik maken. Dat moet dan per maand worden opgegeven in de eindheffing. Bovendien zijn er werknemers die al hebben gekozen voor de bijtelling. Die zouden dan dubbel betalen. De Belastingdienst heeft daar ook geen oplossing voor, blijkt in de praktijk van een schildersbedrijf.

Helemaal onbegrijpelijk is de regel die is verzonnen dat als bedrijfsauto na de werktijd achter het hek van het bedrijf wordt geplaatst, rittenadministratie en bijtelling niet hoeven. De Belastingdienst neemt dat wel heel letterlijk. Een werkgever zonder hek heeft dus een probleem. Werknemers die als laatste de auto terugbrengen krijgen te maken met bijtelling, tenzij ze weer een rittenadministratie gaan bijhouden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels