nieuws

Aanval Ferrovial schot voor boeg vliegveld Schiphol

bouwbreed

londen – De weerzin bij KLM-topman Leo van Wijk tegen de overname van het Britse luchthavenbedrijf BAA door Ferrovial is mede ingegeven door zorgen om Schiphol. De forse schuldenlast die de Spaanse bouwer voor lief wil nemen, is een teken aan de wand voor de naderende privatisering van Nederlands nationale luchthaven.

Grupo Ferrovial heeft na een eerste aankondiging begin februari vrijdag een bod van 12,7 miljard euro op tafel gelegd voor het voormalige staatsbedrijf BAA. Dat beheert de Londense vliegvelden van Heathrow, Gatwick en Standsted en de drie grotere luchthavens van Schotland. Het Spaanse bedrijf werkt onder meer samen met een grote bank in het Canadese Quebec. Ferrovial is al eigenaar van twee kleinere Britse vliegvelden, die in Bristol en Belfast, en speelt verder een grote rol op de vliegvelden van Sydney en het Chileense Antofagasta. BAA wees het bod echter direct als veel te laag van de hand. Inmiddels lijkt ook de snel in de Europese transportsector expanderende Australische bank Macquarie interesse te hebben voor BAA, waarmee een overnameslag zou kunnen ontstaan.

De Civil Aviation Authority, de Britse toezichthouder voor de luchtvaart, zet vraagtekens bij een overname van BAA. Volgens de CAA vormt niet alleen de dreigende schuldenlast een gevaar, maar wordt BAA ook op hoge kosten gejaagd om zich te verdedigen tegen een ongewenste overname. In de praktijk kosten dergelijke zaken bedrijven tientallen miljoenen aan advocaten- en adviseurskosten.

BAA investeert momenteel miljarden in een nieuwe terminal op Londen Heathrow, één van de grootste bouwprojecten in Europa. Het totale investeringsprogramma voor de komende zeven jaar komt uit op ruim 10 miljard euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels