nieuws

Vrachttram ontlast centrum Amsterdam

bouwbreed

amsterdam – Om de binnenstad van Amsterdam te ontlasten kan de helft van het vrachtvervoer plaatsvinden door speciale vrachttrams. Dit zegt adviesbureau Boer & Croon na een studie naar de mogelijkheden van een alternatief vrachtvervoersplan, het City Cargo-systeem.

Door de vracht uit grote trucks voortaan buiten de ring over te laden in speciale trams kan de verkeersoverlast en luchtverontreiniging in de stad drastisch worden verminderd. Volgens Boer & Croon moeten daarvoor tussen de drie en vijf distributiecentra worden gebouwd. Een consortium van bedrijven wil de plannen verder uitwerken en zo spoedig mogelijk beginnen met een pilot. Het consortium bestaat nu nog uit ingenieursbedrijf Grontmij en vervoerder Veolia.

Om de goederen op hun bestemming te krijgen kan de tram gebruikmaken van het bestaande tramnet. Op speciale losstations kan de vracht worden overgeladen in elektrische karretjes die makkelijk op voor vrachtwagens moeilijk bereikbare plaatsen kunnen komen.

De initiatiefnemers denken het systeem rendabel te krijgen als minstens de helft van het huidige vrachtverkeer via de tram loopt, meent Boer & Croon. Volgens de woordvoerder is door vervoerders al positief gereageerd. “Veel bedrijven hebben last van de venstertijden voor het afleveren van goederen. Iedereen gaat op hetzelfde moment de stad in. Bierbrouwer en -vervoerder Heineken noemt de plannen een enorme opluchting voor de vervoerders.”

Vooral het vervoer naar supermarkten, warenhuizen, de horeca en de zorg komt in aanmerking voor het alternatieve vervoer. “Op dit moment rijden er zo�n vijfduizend vrachtwagens per dag Amsterdam in. Onze plannen voorzien in dertig trams en drie- tot vierhonderd wagentjes. Een enorme verlichting voor de binnenstad”.

Distributiecentra

Om de vracht in de binnenstad te krijgen is alleen de bouw van nieuwe distributiecentra (hubs) nodig aan het einde van het tramspoor om de goederen van vrachtwagens in de trams te laden. De trams maken voor het laden en lossen in de binnenstad gebruik van vijftien tot twintig loshaltes die worden gerealiseerd op in onbruik geraakte spoordelen.

De plannen zijn geïnspireerd door het vrachtvervoer per tram in de Duitse stad Dresden, waar de lokale Volkswagenfabriek geheel wordt bediend door vrachttrams die op het publieke spoor rijden.

Deze week wordt het City Cargo-systeem, een investeringsplan van 150 miljoen, voorgelegd aan de gemeente Amsterdam. De initiatiefnemers hopen nog dit jaar met een proef te kunnen beginnen. Als het plan in Amsterdam slaagt, kan het systeem zelfs landelijk worden ingevoerd, denkt Boer & Croon.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels