nieuws

Supervlakke betonvloer voor magazijn Kruidvat

bouwbreed

heteren – Om te voorkomen dat vorkheftrucks door oneffenheden in de vloer schommelen, krijgt het opslag- en distributiecentrum van de drogisterijketen Kruidvat in Heteren , nabij Arnhem, een supervlakke betonvloer. Er zijn maar weinig bedrijven in Nederland die dergelijke vloeren kunnen maken.

Het opslag- en distributiecentrum van drogisterijketen Kruidvat langs de A50 nabij Heteren breidt uit. Haaks achter het centrum bouwt aannemer Gerritsen bouwgroep BV uit Renkum 26.000 vierkante meter nieuwe opslagruimte.

De uitbreiding is een functionele rechthoekige hal. Stalen kolommen dragen een plat staalplaten dak, meer dan 10 meter boven een volkomen vlakke vloer. Straks staan op deze vloer stellages waartussen vorkheftrucks rijden voor de aan- en afvoer van producten. Als een vorkheftruck met een pallet hoog in de lepels over een oneffenheid zou rijden ontstaat een gevaarlijke situatie. Om die reden heeft Kruidvat besloten een vloer te laten maken die supervlak is. In Nederland zijn maar enkele bedrijven die aan deze eis kunnen voldoen. B. Schipper Apeldoorn BV uit Apeldoorn is daar één van en is nu volop aan het werk om de vloer te realiseren.

De eerste twee fases zijn afgerond. Het resultaat is imponerend. “Het is een kwestie van meten, meten en meten,” zegt B. Schipper, directeur en oprichter van het bedrijf.

De supervlakke vloer moet voldoen aan de Dinn norm 15185 (1991) functioneel voor hoogstapelmagazijn. Uitvoerder J. ten Hove van het vloerenbedrijf geeft aan hoe computerprogramma�s meetpunten met elkaar vergelijken. “Deze programma�s meten niet alleen de dicht bij elkaar gelegen punten , maar ook de diagonaal gelegen en meters uiteen gelegen punten.”

Voor het maken van de supervlakke vloer is betrokkenheid, overleg en samenwerking vanaf het begin noodzakelijk.

Schipper heeft constructiebureau ABT gevraagd om voor dit werk een berekening te maken. In overleg met Schipper Vloeren is een raster gemaakt van hogesnelheidspalen (HSP), die in een raster van 2,2 meter tot maximaal 2,8 meter uit elkaar zijn geplaatst. Tussen de palen is een ongeveer 30 centimeter dikke laag gebroken puin aangebracht. De paalkoppen worden vrijgemaakt. Op de palen rust een 16 centimeter dikke betonvloer met een dubbele wapening. De lagen wapeningsstaal worden door middel van een supporter uit elkaar gehouden. De bovenste wapening ligt ongeveer op 3 centimeter onder het oppervlak.

In overleg met Schipper Vloeren, ABT en de betoncentrale E.B.C uit Wageningen is een samenstelling opgemaakt voor het beton, zodat een minimale inklinking ontstaat .

Een ploeg van vijf tot zes man onder leiding van een voorman, legt in een continu stortproces 1000 tot 1200 meter vloer per dag.

B. Schipper: “Het mooiste is om de vloer in één keer vlak te krijgen.” Na het storten en voor de afwerking wordt de vloer nogmaals ingemeten, en eventuele onregelmatigheden worden tijdens het nameten van de nog natte vloer aangegeven met merktekens. De voorman zal tijdens het instrooien van de vloer met een slijtlaag, hieraan extra aandacht besteden.

Eerst is een 2 meter brede strook aangebracht tussen de stalen kolommen die het dak dragen. Voorts worden met speciale meetapparatuur hoeklijnen gesteld. Dit levert een strook op met een haarscherpe rand die maatgevend is voor de supervlakke vloer die er daarna tussen komt.

Deze 15 meter brede vloer wordt in één keer gestort. Enkele stalen rollen met hydrauliek drukken de betonmortel vlak. De rollen hangen aan de brug, een vakwerkligger, die door de uitvoerder op de juiste spanning kan worden gehouden om doorzakking in het midden te voorkomen. De brug moet volledig haaks op de rolrichting blijven, een kleine verschuiving levert al direct een ander resultaat op.

Twee mannen meten, staand op de brug het resultaat. Door het materiaal aan te laten storten kunnen zij corrigerend optreden. Om eventuele ribbels of oneffenheden vlak te maken, wordt de gehele vloer met behulp van een schuif (boomcutter) nageschoven. Om het uiteindelijke resultaat, een gladde en gepolijste supervlakke vloer te verkrijgen, wordt de vloer na enkele uren en de nacontrole monolithisch afgewerkt met behulp van hydraulische vlindermachines. Na een dag of tien volgt een nacontrole met een extra nauwkeurig meetinstrument.

Schipper rondt deze week de tweede fase af. Er volgt nog een derde fase en een tot nader datum te bepalen vierde fase. In deze laatste fase worden de twee gebouwen met elkaar verbonden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels