nieuws

Schippers nat zand willen meer geld

bouwbreed

gouda – De Vereniging van waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO) dringt bij minister Brinkhorst van Economische Zaken aan mee te helpen aan een wettelijk minimumtarief voor het vervoer van nat geladen zand. De brancheorganisatie zet de stap als vervolg op de eerder ontwikkelde standaard opdrachtformulieren en onderzoek, verricht door de mededingingsspecialisten van Loyens […]

gouda – De Vereniging van waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO) dringt bij minister Brinkhorst van Economische Zaken aan mee te helpen aan een wettelijk minimumtarief voor het vervoer van nat geladen zand. De brancheorganisatie zet de stap als vervolg op de eerder ontwikkelde standaard opdrachtformulieren en onderzoek, verricht door de mededingingsspecialisten van Loyens & Loeff.

De roep om een minimumtarief wordt ingegeven door druk op de inkomenspositie van schippers die zijn gespecialiseerd in het vervoer van nat zand. De kleine beurtschippers klaagden al eerder steen en been over de lage prijzen.

Volgens de VBKO is het inkomen van de schippers gezakt tot onder het sociaal aanvaardbare niveau. De binnenvaart slaagt er niet in de gestegen kosten, veroorzaakt door de aangepaste vaartijdenwet en de scherpere milieuregels, te vertalen naar een hoger vrachttarief. De VBKO telt tweehonderd leden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels