nieuws

Overeenkomst over station op Ground Zero

bouwbreed

new york – De Amerikaanse joint venture Phoenix Constructors heeft een contract van circa 1,1 miljard dollar binnengehaald voor de bouw van een station op Ground Zero in Manhattan.

Phoenix Constructors is een joint venture die wordt geleid door de grote Amerikaanse bouwbedrijven Fluor Corp en Slattery Skanska. Deze bedrijven hebben elk een aandeel van 32,5 procent in het contract. De andere partners zijn Bovis Lend Lease en Granite Construction.

De joint venture zal op basis van een construction management-general contractor (CM/GC) contract beginnen met de bouw van een zeer opvallende World Trade Center Transportation Hub die is ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava. Er was slechts één concurrerend bod en dat kwam van een joint venture die was gevormd door Bechtel, Kiewit Corp en Turner Construction.

De Port Authority of New York and New Jersey is de eigenaar van de grond van Ground Zero en heeft daar een station nodig dat zowel gebruikt zal worden door treinen als door de New Yorkse metro. Via ondergrondse gangen zullen de passagiers ook door een netwerk van 1000 meter aan tunnel van het station naar een aanlegplaats voor veerboten lopen.

Fluor Corp, de managing partner in het project, onderhandelt momenteel met de opdrachtgever over een gegarandeerde maximum prijs voor het station dat in 2009 opgeleverd moet worden. De joint venture zal het grootste deel van het werk uitbesteden aan onderaannemers.

De overeenkomst tussen de Port Authority en Phoenix Constructors betekent dat er eindelijk gebouwd gaat worden op Ground Zero. De bouw van de 534 meter hoge Freedom Tower – het gebouw dat een symbool moet worden van de veerkracht van New York – is vertraagd door de ingrijpende veranderingen in het oorspronkelijke ontwerp van Daniel Liebeskind.

Door de wijzigingen die nodig waren om het gebouw veiliger te maken lijkt de Freedom Tower volgens veel Newyorkers nu meer op een symbool van angst en verdeeldheid dan van vrijheid.

De belangrijkste oorzaak van de vertraging in de herbouw op Ground Zero zit in een aantal conflicten tussen de Port Authority, de lease-houder van het World Trade Center (L. Silverstein) en verschillende overheidsinstellingen en Newyorkse politici. Officieel zal in april 2006 de eerste paal voor de Freedom Tower de grond ingaan maar het is nu nog een open vraag of er daarna ook inderdaad iets zal gebeuren.

De joint venture zal een groot deel van het werk uitbesteden aan onderaannemers

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels