nieuws

Ook betonwegen vergen nachtwerk

bouwbreed

breukelen – Betonnen wegen zijn helemaal niet superieur en onderhoudsarm, vindt VBW Asfalt. Een praktijkproef in de A12 bij Bunnik wijst juist op het gevaar van scheurtjes die zich voortzetten in de zoab-toplaag. Ook dat betekent veel nachtwerk.

Woordvoerder Evert de Jong van VBW Asfalt reageert op het pleidooi van VOBN en VCW voor meer betonwegen in Cobouw van 7 februari. Die organisaties proberen munt te slaan, zegt hij, uit de discussie over het nachtonderhoud dat deze lente verantwoordelijk zal zijn voor veel wegafsluitingen. Dat kan aanmerkelijk omlaag als Nederland meer betonwegen zou aanleggen, bepleiten ze.

“Het gekke is dat ze dat in de praktijk tot nu toe niet kunnen waarmaken”, repliceert De Jong. “De praktijk in de A12 bij Bunnik geeft helemaal geen aanwijzingen in die richting.” Daar is tussen 1996 en 1999 de weg gereconstrueerd en verbreed. Een traject van ruim 2 kilometer is als doorgaand gewapend beton uitgevoerd, met een zoab-toplaag. Ter controle zijn twee delen van in totaal een kilometer lengte aangelegd als steenslagasfaltbeton, in verschillende variëteiten. Sindsdien heeft KOAC-NPC het wegvak uitvoerig gemonitord.

Haarscheurtjes

De eerste onderzoeksresultaten worden in juni gepubliceerd, maar De Jong heeft al wat resultaten gezien. Het blijkt dat de betonverharding haarscheurtjes vertoont, die zich doorzetten in de bovengelegen zoab-laag. Dat heeft nog niet tot problemen geleid, maar door het toenemend steenverlies worden de scheuren wel groter. Deze �vermoeiing vanuit de onderzijde� blijkt bij de asfaltconstructie helemaal niet te spelen.

Alleen de zwaarbelaste rechter weghelft in beton uitvoeren, zoals VOBN en VCW suggereren, is volgens de Jong technisch zo gemakkelijk nog niet. Evenmin als het vervangen van een zoab-laag op een betonnen onderconstructie.

De werkelijkheid is complexer, stelt hij. Aannemers met materieel voor betonnen en asfaltwegen, en dat zijn er inmiddels heel wat, weten volgens De Jong heel goed wat ze doen. Bij inschrijving op bouwcontracten waarbij ze ook het onderhoud voor hun rekening nemen, kijken ze echt verder dan de asfalteermachine die op dat moment werkloos staat. Volgens de Jong maken zij gedegen kostenvergelijkingen en pakt asfalt vaak gunstig uit. “Daarom liggen er in Nederland zoveel asfaltwegen. En niet vanwege de invloed van een of andere duistere asfaltlobby”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels