nieuws

Kippende oplegger S.KI Light extreem licht

bouwbreed

horstmar – Extreem licht noemt Schmitz Cargobull zijn kippende oplegger S.KI Light. Leeg weegt die minder dan 5 ton. Een nieuw ontwikkeld staalchassis vergroot het nuttig laadvermogen met 260 kilo. De specificaties van de Light komen daarmee volgens de wagenbouwer uit het Duitse Horstmar overeen met die van de duurdere aluminium onderstellen.

Opleggers voor bouwtransporten zijn het best gebaat met een stalen onderstel vindt Schmitz Cargobull omdat staal stabieler is dan aluminium. De vorm van de opbouw voorkomt dat materiaal tijdens het transport op de weg valt. De bodem van de laadbak is gemaakt uit hoogslijtvast aluminium. De voorkant van de bodem is 8 millimeter dik; de achterkant 7 millimeter. Hyva ontwikkelt voor deze oplegger een eigen kipcilinder. Deze laagdrukcilinder heeft een lager gewicht dan conventionele cilinders en draagt daarmee bij aan een kleiner totaalgewicht van de S.KI Light. Een lichter rolzeil vermindert eveneens het totale gewicht. De kippende oplegger kan met om het even welke trekker worden vervoerd.

De praktijk leert de Duitse wagenbouwer dat laadbakken met afgeronde hoeken het snelst zijn geleegd. Tegenover dat voordeel staat het nadeel van een hoger gewicht. Als alternatief ontwikkelde Schmitz Cargobull de S.KI 2Metall, een halfronde kippende oplegger uit aluminium en staal. Die biedt tegen een 600 tot 700 kilo lager gewicht dezelfde voordelen als de conventionele halfronde kipper. De bodem bestaat uit hoogslijtvast hardox-staal; de zijwanden zijn uit aluminium opgebouwd.

Speciale bouten en glijplaten vangen het verschil op waarmee de twee metalen uitzetten. De stalen laadvloer gaat ongeveer de helft langer mee dan een aluminium bodem. In het geval van materiaaltransporten voor de betonindustrie verbetert de S.KI 2 Metal ook de kwaliteit van het eindproduct. Aluminiumdeeltjes verminderen de kwaliteit van het beton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels