nieuws

Tramtunnel blok aan Haags been

bouwbreed Premium

De 1250 meter lange tramtunnel in Den Haag heeft heel wat voeten in de aarde gehad en kreeg te maken met tegenslag op tegenslag. Begin 1996 begint de bouw van het dan nog prestigieuze project dat de Haagse Grote Marktstraat verkeersluw moet maken.

Van Hattum en Blankevoort, Ballast Nedam en Strukton denken de klus binnen vier jaar voor 127 miljoen (toen nog) gulden te klaren. Pas eind 2004 is de tunnel opgeleverd.
In de zomer van 2000 meldt de krant dat de tramtunnel dubbel zo duur wordt. Daar blijft het niet bij. Bij oplevering eind 2004 bedraagt de rekening 235 miljoen euro waarmee de tramtunnel vier keer zo duur is geworden. Er gaat zoveel mis dat Cobouw er in de loop van de jaren maar liefst 243 keer over de vorderingen schrijft.
“De tramtunnel in Den Haag is weer getroffen door een lek. Volgens aannemer TramKom heeft het water geen zand meegevoerd.
Het lek wordt gerepareerd met injecties van onderaf. Daarvoor moet de groutboog worden doorboord. Net als afgelopen zomer is het probleem ontstaan bij een damwand die het ondergrondse station Spui scheidt van de rest van de tunnel”, bericht Cobouw in april 2001.
In de zomer van 2000 lekt de tunnel ook al: “Over vijf weken is de damwand tussen de vakken Kalvermarkt en station Spui van de tramtunnel in Den Haag weer waterdicht. Hoewel de aannemer nog niet precies weet waar de lekkage zich bevindt, verwacht hij het euvel met injecties met waterkerende gel te kunnen verhelpen.”
Enkele maanden later volgt het bericht dat ook de gel niet afdoende werkt.

Reageer op dit artikel