nieuws

Stroom ambitieuze plannen

bouwbreed Premium

Snelwegen, uitgestrekte wooncomplexen en nieuwe steden. De tweede helft van de jaren zestig kende een enorm optimisme over de maakbaarheid van het Nederlandse landschap. Veel plannen zijn nooit uitgevoerd. Gelukkig maar, want sommige plannen gingen heel ver.

Snelwegen, uitgestrekte wooncomplexen en nieuwe steden. De tweede helft van de jaren zestig kende een enorm optimisme over de maakbaarheid van het Nederlandse landschap. Veel plannen zijn nooit uitgevoerd. Gelukkig maar, want sommige plannen gingen heel ver.
Haagse binnenstad:
Cobouw toont op 1 april 1966 een schaalmodel voor een totaal nieuwe inrichting van de Haagse binnenstad. Het plan voorziet in tientallen woontorens, overdekte winkelcentra, parkeergarages en viaducten op verschillende niveaus. Een megalomaan plan. Maar het blijkt een 1 aprilgrap. De architect heet Sir Henry Mockery (bespotting).
Plan Kuiper in Utrecht:
Stedebouwkundige Kuiper presenteert in 1966 zijn aangepaste plan voor de verkeerssituatie in de stad. Het is nogal wat: hij dempt alle Utrechtse singels en een deel van de grachten en sloopt een aanzienlijk deel van de stad. Uiteindelijk wordt slechts een hoek van de Catharijnesingel gedempt. Een paar jaar geleden werd een deel van die singel weer teruggebracht.
Dam naar Ameland:
In de noordelijke provincies gaan stemmen op om vaste verbindingen met de Waddeneilanden te maken om het toerisme te vergroten. Aannemer Delta Bouw springt er direct op in en belooft een dam van 1,20 meter van Holwerd naar Ameland te bouwen voor de helft van de prijs, inclusief tramrails. Volgens de bouwer moet het tracé voor de lijn zo laat mogelijk worden vastgesteld, “omdat de prielen in de wadden dagelijks van plaats veranderen”
Dubbelstad Nijmegen-Arnhem: Stedenbouwkundige van der Werf presenteert in 1968 een plan voor de bouw van een aantal enorme woonwijken tussen Arnhem en Nijmegen die beide steden gaan verbinden. De wijken worden bereikbaar met een stadsspoorlijn en nieuwe, brede wegen waarvoor ‘slechts twee nieuwe bruggen bij Nijmegen en Arnhem” nodig zijn.
A12 Utrecht/Gouda:
De snelweg A12 tussen Utrecht en Gouda krijgt 2×4 rijstroken: Dat kopte Cobouw in januari 1968. Niet zo heel ambitieus wellicht, maar toch typisch. Het is er namelijk nooit van gekomen. Ook nu, bijna veertig jaar later, heeft de A12 op slechts een klein deel 2×4 rijstroken.
Hangbrug Westerschelde:
In 1968 kijkt Rijkswaterstaat serieus naar een plan van Britse architecten om een hangbrug te bouwen over de Westerschelde. Hetzelfde bureau bouwde ook een hangbrug in Istanbul over de Bosporus.

Reageer op dit artikel