nieuws

Spoorgeometrie onoverkomelijk probleem voor RandstadRail

bouwbreed Premium

De spoorgeometrie van het tientallen jaar oude Haagse spoor is een onoverkomelijk probleem voor de nieuwe RandstadRail-voertuigen. Dat blijkt uit het onderzoek dat DeltaRail uitvoerde in opdracht van HTM.

Het lightrailvoertuig dat op 29 november ontspoorde tussen Den Haag Centraal en halte Ternoot, heeft een probleem met de verkanting en de scheluwte van het spoor is te groot voor de nieuwe voertuigen. De Haagse trams hebben geen probleem met het viaduct, omdat ze ‘soepeler’ door de bocht gaan.
Het spoor tussen Den Haag Centraal en Ternoot moet vervangen worden en dat duurt minimaal tot het voorjaar van 2007. De Haagse vervoerder onderzoekt nu of andere tijdelijke maatregelen het spoor al eerder beschikbaar kunnen maken.
De directeur van HTM, Ton Kaper, zegt dat het risico vooraf bekend was, maar bewust was genomen. “Wij hebben van de producent van de lightrailvoertuigen, Alstom, specificaties opgedragen gekregen waar het spoor aan moet voldoen. Het traject tussen Centraal en Ternoot voldeed daar niet aan, maar met een theoretische benadering hebben we besloten dat het tijdelijk toch kon worden gebruikt als we daar langzaam zouden rijden. Bij een eventuele ontsporing zouden dan namelijk geen slachtoffers kunnen vallen”, aldus Kaper.
De ontsporing van een omgebouwde RET-metro bij halte Forepark op dezelfde avond is veroorzaakt door een kapotte wissel. Het is alleen niet duidelijk waarom het beveiligingssysteem dat niet opmerkte. “Het sein bij de wissel gaf gewoon groen licht en dat is zorgwekkend”, aldus Kaper. Het onderzoek daarnaar van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en DeltaRail loopt nog en het is niet duidelijk wanneer de resultaten bekend zijn. Tot die tijd rijdt de RandstadRail niet.
RandstadRail kampt al sinds de aanleg met tegenslagen, voornamelijk bij het Haagse deel. Kabels doorstonden testen niet en de software die de wissels en seinen aan moet sturen, bleek niet goed te werken. De planning stond daardoor onder druk en de opening moest worden uitgesteld. Uiteindelijk kon op 29 oktober, na een vertraging van bijna twee maanden, het eerste deel van de RandstadRail in gebruik worden genomen. Binnen een week ontspoorden twee van de nieuwe lightrailvoertuigen vlak bij station Den Haag Centraal. Dat bleek veroorzaakt doordat de spoorstaven daar extreem snel waren versleten. Volgens HTM was dat te wijten aan een aantal kapotte onderstellen van gewone Haagse trams die van hetzelfde spoor gebruikmaken. Het spoor moest worden vervangen door een andere kwaliteit staal. Het probleem deed zich op meer locaties voor in de Haagse sporen, maar die plekken kon HTM repareren met oplassen.

Reageer op dit artikel