nieuws

RandstadRail niet goed ontworpen

bouwbreed Premium

Drie van de vier ontsporingen bij RandstadRail zijn waarschijnlijk veroorzaakt door een ontwerpfout in de rails. Een medewerker van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET bevestigde dat gisteren in het AD .

Professor Ingo Hansen van de TU Delft speculeerde zaterdag in Cobouw al, dat RandstadRail onvoldoende aandacht had besteed aan de afstemming van alle verschillende voertuigen op de verschillende rails in Rotterdam en Den Haag.
De treinstellen worden op de rails gehouden door de schuin afgewerkte wielbanden die een zelf-centrerende werking veroorzaken. De wielen moeten volgens de hoogleraar spoorontwerp 2 millimeter speling hebben om de bewegingen van de treinstellen te kunnen opvangen. Als die tussenruimte er niet is, klimt het meest belaste deel van de wielen op de spoorstaaf om er vervolgens overheen te schieten.
Aan de voet van hellingen, in bochten en op wissels is het gevaar op ontsporing het grootst, omdat de voertuigen daar meer bewegen. “Je moet op zulke delen extra secuur zijn bij de constructie en bij de uitvoering”, aldus Hansen. “Zeker bij dit soort lightrailtreinen, want die hebben minder hoge wielen dan traditionele treinen. Dat maakt ze gevoeliger voor het uit de rails schieten.”
Volgens technisch adviseur Arie Overbeek van de Rotterdamse vervoerder RET die nauw betrokken was bij het onderzoek naar de ontsporingen, lijkt het er inderdaad op dat de drie ontsporingen in de buurt van Den Haag Centraal te maken hebben met het rail-wielcontact. Maar de ontsporing bij station Forepark is volgens hem veroorzaakt doordat een wissel verkeerd lag.
Op de lijnen van de RandstadRail rijden verschillende voertuigen op verschillende spoornetwerken. Het Rotterdamse deel combineert de trein met de metro, terwijl het Haagse deel een tram-treincombinatie is. De geometrie van de Haagse sporen is anders dan die van de Rotterdamse sporen. Toch delen de twee lijnen het spoor tussen Den Haag Laan van NOI en Leidschenveen. Volgens de HTM geeft dat alleen problemen bij de wissels en zijn die daarop aangepast.
Een woordvoerder van Lloyd’s Register, dat de veiligheidsverklaring voor de RandstadRail heeft afgegeven, zegt dat de wiel-railgeometrie een belangrijk onderdeel was van het onderzoek naar de veiligheid. In Nederland zijn echter wettelijk geen normen vastgelegd voor de wiel-railgeometrie en de woordvoerder wil niet zeggen welke normen Lloyd’s voor de RandstadRail hanteerde.

Reageer op dit artikel