nieuws

Pay-per-click maakt einde aan hoge personeelswervingskosten

bouwbreed

Vacatures plaatsen op internet zonder hoge wervingskosten. Die mogelijkheid biedt internetvacaturebank JobTec bedrijven vanaf maandag, in de vorm van het pay-per-click model: betalen voor iedere keer dat een vacature wordt bekeken.

De torenhoge kosten die het werven van personeel met zich meebrengen én het oerwoud van vacatures waarin die van een klein bedrijf vaak verdwijnen waren Jurgen van der Linden, zelf werkzaam bij een ingenieursbureau, een doorn in het oog. “Dat kon anders, vond ik, maar binnen de bestaande markt vond ik geen oplossing voor ons probleem. Als ondernemer denk je dan al snel: dan ga ik het zelf wel doen.”
In oktober vorig jaar zag JobTec het levenslicht, een online vacaturebank voor banen in de technische sector. Bedrijven mogen niet meer dan vijftien vacatures per dag plaatsen, en de site biedt bovendien de mogelijkheid om direct bij een bedrijf te solliciteren, zonder eerst contact op te hoeven nemen met een intermediair. “Vooral voor het mkb kan dit aantrekkelijk zijn”, denkt Van der Linden. “De vacatures van kleine bedrijven verdrinken vaak in de bulk van de grote recruiters.”
Bleef over het kostenprobleem. “Tot we op een idee gebracht werden waar we zelf al een halfjaar over aan het nadenken waren: pay-per-click, oftewel: het bedrijf betaalt voor iedere keer dat de vacature bekeken wordt door een uniek ip-adres. Als iemand tien keer op dezelfde vacature klikt, hoeft daar niet tien keer voor betaald te worden.”
Voor advertenties is een dergelijk systeem al heel gebruikelijk, weet Van der Linden. “Voor vacatures zijn wij het in Nederland nog niet eerder tegengekomen. Het grote voordeel is dat een bedrijf geen duur contract hoeft af te sluiten, zonder garantie dat zijn vacature wel gezien wordt. Ook hiervan denken wij dat dit vooral interessant is voor het mkb, waar de wervingsbudgetten meestal beperkt zijn.”
Het bedrag per click ligt op drie a vier euro. De opdrachtgever bepaalt het budget, en de vacature blijft online totdat het budget is verbruikt. “Natuurlijk voorkom je niet dat ook mensen die niet echt geïnteresseerd zijn, op de vacature klikken. Maar die torenhoge kosten zonder enige garantie, die ben je kwijt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels