nieuws

Ontsporing van RandstadRail kent meerdere oorzaken

bouwbreed Premium

De ontsporingen op de RandstadRail eind november in Den Haag hebben allebei een andere oorzaak. Dat verklaarde de Haagse wethouder Pieter van Woensel gisteren.

De ontsporing bij halte Ternoot houdt volgens Van Woensel vermoedelijk verband met de daar aanwezige verkanting van het spoor, in combinatie met de wielstellen van de lightrail-voertuigen op de Zoetermeerlijn. Dat het tramstel bij de halte Forepark uit het spoor liep, kwam door een defect aan een wissel. Dat zijn de voorlopige conclusies uit de lopende onderzoeken die de wethouder voor Verkeer gisteren kon delen met de gemeentecommissie Verkeer, Milieu en Leefomgeving.
Over de herstart van RandstadRail, dat grotendeels stil ligt sinds de ontsporingen op 29 november, kon de wethouder nog niet veel zeggen. Na eventuele aanpassingen moet er eerst gedegen en robuust worden proefgereden. “Gezien de stand van zaken zal dat in ieder geval niet binnen veertien dagen zijn”, aldus Van Woensel.
De VVD-wethouder deelde ook mee dat hij een extern raadsonderzoek naar de RandstadRail vooralsnog niet nodig vindt. Een aantal raadsleden had daar om gevraagd, maar Van Woensel wil eerst de resultaten van de onderzoeken van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de HTM en RET afwachten. Deze zijn naar verwachting medio volgende week bekend.
Van Woensel beloofde tijdens de commissievergadering wel dat hij begin 2007 een onderzoeksopzet presenteert voor de evaluatie van de invoering van de lightrailproject. Ook zal hij de commissie zo snel mogelijk schriftelijk inlichten over het vervangend vervoer, de financiële voortgang en de verantwoordelijkheidsverdeling van de RandstadRail.
Ter vervanging van de RandstadRail-trajecten rijden gratis buspendels. Tussen Zoetermeer en Den Haag kan tegen gereduceerd tarief met de trein worden gereisd. Vanaf 10 december zullen de treinen door een nieuwe dienstregeling van de NS daar echter minder rijden.

Reageer op dit artikel