nieuws

Limburg zet met speldje integriteit op de agenda

bouwbreed Premium

De regionale regieraad Limburg ontwikkelt een speldje dat symbool staat voor een integere bouw. Voorzitter Gerd Leers, in het dagelijks leven burgemeester van Maastricht, wil op die manier iedereen in de sector op zijn verantwoordelijkheden wijzen. “Wie dat speldje draagt, is aanspreekbaar op zijn gedrag.”

Het idee van een speldje – “de Rotary bijvoorbeeld heeft een klein rad.” – is een beetje afgekeken van Lance Armstrong, de Amerikaanse wielrenner die zes keer de Tour de France op zijn naam schreef. “Armstrong is niet alleen een beroemde wielrenner”, vertelt Leers. “Hij is ook van kanker genezen. Nu had hij hierover een dik boek kunnen schrijven. Maar Armstrong heeft een armbandje gemaakt dat staat voor zijn levenswijze.”
De keuze voor een symbool dat de integere bouw vertegenwoordigt, vindt zijn oorsprong in de ambities van de Limburgse regieraad. Leers: “De twee jaar die we hebben, willen we gebruiken om de bouw te doordringen van het belang van integriteit. En dat doe je niet door tien geboden op te stellen, zes toezichthouders op te richten of mooie rapportjes te schrijven.” Integriteit, zo is de overtuiging van het voormalige Tweede Kamerlid, moet worden doorleefd. “Het symbool dat wij ontwikkelen, komt overal op te staan. Zodat ook op de steiger wordt gepraat over de vraag of je de boor van de baas nu wel in het weekend mee mag nemen of niet.”
De bouw en de overheid moeten wat Leers betreft veel hechter met elkaar samenwerken. “De sector en de overheid hebben de taken strak verdeeld en zich teruggetrokken in hun eigen wereld.” Een slechte zaak. Want de bouw moet de komende jaren intensief met elkaar gaan samenwerken. Leers: “De bouw is medevormgever van de publieke ruimte. En daarmee speelt de sector een belangrijke maatschappelijke rol.”

Onder de kar

De barrières die de bouw en de overheid nu nog scheiden, moeten van de burgemeester gesloopt worden. “De sector is door de parlementaire enquête naar fraude in de bouw flink onder de kar gekomen. Maar dat ligt nu achter ons. De overheid en de bouw moeten weer met elkaar in gesprek gaan.”
Het verstevigen van de relaties is niet alleen voor een goede verstandhouding of het onder de aandacht brengen van integer gedrag van belang.
Wat Leers betreft betaalt de sector ook fors mee aan grote infrastructurele bouwprojecten of moeilijk op gang te krijgen renovaties in de binnenstad. “Wij gaan hier in Maastricht voor 1 miljard euro een tunnel aanleggen voor de A2. Dat kan de overheid niet allemaal zelf opbrengen. Daar moet de bouw in publiek-private samenwerking (pps) ook aan meebetalen.”

Europa

H et slechten van de barrières is volgens Leers niet alleen tussen de overheid en de sector noodzakelijk. Het is ook hoog tijd dat de Europese grenzen uit de hoofden van de Haagse bestuurders worden weggegumd. “Dat op zichzelf gerichte denken in Nederland en in Den Haag, dat kan niet meer. Wij zitten hier iedere dag in Europa!”
Leers steekt met zijn vinger schuin omhoog. “Hier voor de deur”, wijst hij op de in gang zijnde ingrijpende verbouwing van de Maastrichtse markt, “staan op een doordeweekse dag meer Duitse busjes van onderaannemers voor de deur dan Nederlandse.”
Met de hogesnelheidslijn die Maastricht binnenkort met Parijs en Brussel verbindt, ligt de Limburgse hoofdstad in het hart van Europa. De snelle treinverbinding dankt Maastricht aan een samenwerking met het Belgische Luik, waarvandaan het snelle spoor wordt door getrokken. “Straks ben ik in één uur in Brussel en in tweeëneenhalf uur in Parijs. Dat hebben wij zelf g eregeld. Daar is Den Haag niet aan te pas gekomen.”

Reageer op dit artikel