nieuws

kader randstadrail

bouwbreed

Professor Ingo Hansen van de TU Delft denkt dat de vier ontsporingen wel degelijk een verband hebben. De hoogleraar spoorontwerp zou graag de studie zien op basis waarvan Lloyd’s Register een veiligheidsverklaring heeft afgegeven.

Spoorgeometrie

Professor Ingo Hansen van de TU Delft denkt dat de vier ontsporingen wel degelijk een verband hebben. De hoogleraar spoorontwerp zou graag de studie zien op basis waarvan Lloyd’s Register een veiligheidsverklaring heeft afgegeven.
Hansen betwijfelt of er vooraf wel voldoende aandacht is geweest voor de afstemming van de voertuigen en de rails. “De relatie tussen de vorm van de wielflenzen en de vorm van de spoorstaven is cruciaal; dat komt aan op de millimeter”, zegt Hansen. “Als de speling tussen de wielen en spoorstaven te krap is, ontstaat wrijving, waardoor een wiel omhoog kan worden geduwd en ontspoort.”
“Het probleem is technisch beheersbaar, maar het ontwerpen van de spoorgeometrie vereist een computerstudie van ongeveer een maand. Ik vraag me af of dat in dit geval wel voor alle combinaties van voertuigen en sporen is gebeurd.”
De RandstadRail rijdt in Den Haag met nieuwe lightrailvoertuigen, type Regio Citadis van fabrikant Alstom, zowel op nieuw spoor als op bestaand tramspoor van de HTM. De wielen van de nieuwe tram-treinen hebben dezelfde specificaties als die van de Haagse GTL8-trams. Maar de RandstadRail-treinen zijn breder, langer en zwaarder dan de normale trams. “Dat heeft invloed op de ligging”, aldus Hansen. “Het kan zijn dat de lightrail-voertuigen bijvoorbeeld schuiner hangen in de bocht en dat daarbij een van de vier wielen loskomt, waardoor de trein ontspoort.”
De wielen van de oude metrotoestellen van de RET hebben andere specificaties dan die van de Haagse toestellen, maar beide soorten rijden bij Forepark toch op hetzelfde spoor. “Dat is op de sporen geen probleem, alleen wel bij de wissels”, aldus een woordvoerder van de HTM. “De wissels zijn daarom aan de ene kant voorzien van een tong en aan de andere kant van een beweegbaar puntstuk dat zich aanpast aan de verschillende wielen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels