nieuws

‘Games prima strijdwapen in slag om nieuw talent’

bouwbreed

In de ‘war for talent’ die woedt tussen bedrijven, moet een recruiter andere wegen bewandelen om de beste mensen aan zich te binden, weet Koos Gloudemans, recruitment manager bij DHV. Dit verklaart volgens hem de opmars van ‘games’ als wervingsmiddel: “De beleving van het werving- en selectieproces is tegenwoordig net zo belangrijk als het resultaat zelf.”

Idols, Boer zoekt Vrouw, Underco ver Lover en Beauty and the Nerd. “De hele maatschappij is doordrenkt van gaming, het wedstrijdelement”, concludeert Gloudemans, kijkend naar de nog veel langere lijst van programma’s die hij op basis van de tv-gids heeft samengesteld. “Mensen vinden het leuk om te kijken naar de hoogte- en dieptepunten die iemand doormaakt in zo’n ‘wervingsproces’. Met wedstrijden als de Best Graduates Game en een MBA-wedstrijd boots je zo’n proces na: in een korte periode zet je kandidaten in een soort ‘pressure cooker’ en laat je ze ervaren wat het is om adviseur te zijn.” DHV nam dit jaar voor het eerst deel aan de Best Graduates Game. “Van de tien finalisten hebben wij twee mensen aangenomen”, meldt Gloudemans. “Als je weet dat er negen bedrijven deelnamen, is dit dus een heel goed resultaat. Voorafgaand aan zo’n wedstrijd vindt een strenge selectie plaats, dus de uiteindelijke deelnemers vormen echt het neusje van de zalm.”
Een groot bijkomend voordeel voor DHV is volgens Gloudemans het feit dat zij hiermee ook andere specialisten weten te bereiken. “DHV heeft een technisch imago, maar de laatste jaren zoeken we steeds meer economen, juristen en mensen met advies- en consultancyvaardigheden. Tijdens zo’n game bereik je ook starters met een niet-technische achtergrond die anders niet zo snel aan DHV hadden gedacht. Zo liften we mee op het succes van de ‘traditionele’ bedrijven voor deze groep.”
De ‘war for talent’ is namelijk in volle gang, aldus Gloudemans. “En die kun je alleen maar winnen door je wervingsmethodes flink aan te passen. Op dit moment zitten we in het topje van de piramide van Maslow. Niet brood op de plank, maar zelfverwezenlijking is de belangrijkste doelstelling bij een nieuwe baan. Mensen willen zichzelf kunnen zijn, en daarom is het belangrijk dat sfeer en bedrijfscultuur aansluiten bij hun persoonlijkheid. In games kun je de sfeer in je eigen bedrijf beter tot uitdrukking brengen dan aan de sollicitatietafel.”
Deze manier van werven laat volgens Gloudemans bovendien zien over welke eigenschappen een kandidaat nog meer beschikt boven technische. “Ingenieurs zijn trots, maar niet ijdel. Ik vraag juist om wat meer ijdelheid. Natuurlijk is de inhoud erg belangrijk, maar iemand moet die kennis wel weten over te brengen aan onze klanten.”

Aanpassing

Ook advertentiecampagnes vragen om aanpassing. “Vroeger adverteerden we met foto’s van een dijk die doorbrak. Nu hebben we een advertentie met een foto van een rij schoenen, met daarin een verlanglijst voor Sinterklaas, voor de open haard, met daarbij de woorden: wensen, dromen, verlangens. Want daar gaat het vandaag de dag om.”
En niet alleen bij starters. Het merendeel van de 174 vacatures die DHV op dit moment heeft, betreft nog steeds ‘mediors’ en ‘seniors’, benadrukt Gloudemans. “Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van deze vacatures in te vullen is uit het eigen netwerk van onze mensen. Hoe meer zij hun netwerk vertellen hoe leuk het is bij DHV, hoe minder ik hoef te investeren in imagocampagnes. Voor een dergelijke strategie moet de tijd wel gunstig zijn”, antwoord Gloudemans op de vraag of de branche niet veel te laat begonnen is met haar intensieve werving. De verwachte tekorten op de arbeidsmarkt rijzen immers de pan uit. “Ook wij hebben een aantal moeilijke jaren gehad, en die ommekeer is heel snel gegaan. Als het minder goed gaat met je bedrijf, kun je niet van mensen verwachten dat ze op de barbecue vertellen hoe leuk het wel niet is bij DHV.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels